”Fler journalister och färre medieföretag i framtiden”
I framtiden kommer det att finnas fler journalister men färre medieföretag som producerar journalistik. Det spår amerikanen Kevin Kelly, en av föreläsarna på konferensen Webbdagarna i Stockholm.
Kevin Kelly var med om att grunda magasinet Wired och har följt utvecklingen på internet de senaste 20 åren. Han har sett hur läsarna emigrerat till nätet och inte längre är villiga att betala för en pappersprenumeration.
Kevin Kelly menar att det inte är internets fel att dagstidningar i västvärlden går igenom en kris med sjunkande upplagor.
– Det är inte internet som tagit död på dagstidningen. Läsarna har upptäckt att tidningarna är ointressanta. Modellen där redaktörer sitter och väljer ut vad som ska publiceras är förlegad. Läsaren letar efter texter som intresserar dem och internet har gett dem möjlighet till det, säger Kevin Kelly.
Han tror att dagstidningar och magasin måste rikta in sig på fördjupande och mer analyserande texter för att få läsarna att vara beredda att betala för innehållet.
För dagspressen anser han att det lokala är framtiden. En kollega till honom började samla tweets som folk skrev om en förort och publicerade dem på en hemsida. Sajten utvecklades till en nödvändig lokaltidning för invånarna.
– Nästa steg blir att ta in annonser. Finns det ett intresse bland läsarna följer pengarna efter, säger Kevin Kelly.
Han tror på det elektroniska pappret och att man i framtiden exempelvis betalar hundra dollar för att via en sajt få tillgång till ett smörgåsbord av tidningar, där läsaren kan välja ut vilka artiklar han eller hon vill läsa.