Gå direkt till textinnehållet

Financial Times satsar digitalt

Brittiska Financial Times har en ny strategi för att möta digitaliseringen. Omstruktureringen leder till några färre jobb och nya prioriteringar i det redaktionella arbetet.

Lagom i tid till tidningens 125 års-jubileum nu på onsdag avslöjar Lionel Barber den nya strategin för framtiden. Han kallar den ”digital first” och den handlar om att den digitala utgåvan prioriteras i det redaktionella arbetet och att pappersutgåvan kommer i andra hand. Strategin anses nödvändig för att hålla jämna steg med det nya sättet att konsumera journalistik.

Lionel Barber ,som har varit chefredaktör på Financial Times sedan 2005, säger till The Guardian att det kommer att kräva stora förändringar. 35 journalister kommer att sägas upp och tio personer kommer anställas särskilt för att jobba med den digitala satsningen. I jämförelse med vissa svenska varsel är förhållandet mellan personalstyrkan och de som får gå inte så omfattande eftersom Financial Times har 600 journalister, men Barber tycker att det ändå att det känns tråkigt. Neddragningarna är dessvärre nödvändiga eftersom tidningen har tänkt spara 1,6 miljoner pund och det nya arbetssättet kräver ny kompetens.

En annan del av omorganisationen är att det internationella materialet kommer att samköras i större utsträckning. Främst kommer det märkas på att den amerikanska, asiatiska och europeiska editionen kommer använda sig av samma förstasida medan den brittiska fortfarande kommer att ha sin egen.

Barber säger att det vore oansvarigt att inte följa med i utvecklingen. Han säger också att den digitala satsningen nog är nödvändig för tidningens överlevnad. 25 procent av de som läser Financial Times digitalt läser den i mobilen varav många är unga mellan åldrarna 25 och 34. De yngre läsarna använder hellre en app i stället för en webbläsare och kraven på tekniskt kunnande på redaktionen ökar. Självklart behöver det också gå snabbare. Barber säger att det som publiceras på nätet blir mindre genomarbetat, även om det förstås är höga krav på god journalistik, och det mer reflekterande och analytiska lämnas till pappret. Barber tror också det är pappersutgåvans styrka och vad som kommer att hålla den vid liv.

 

Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler
Fler avsnitt