Gå direkt till textinnehållet

Femton tidningar blev fem i LO Mediehus

Det blev till slut fem av femton facktidningar som valde att gå med i LO Mediehus. I augusti flyttade de in i nya lokaler.

Nu har Kommunalarbetaren, Arbetet, Sekotidningen, Handelsnytt och Fastighetsfolket med sina 45 anställda flyttat in i LO Mediehus på Klara Norra Kyrkogata i centrala Stockholm. Här ska man inte bara dela lokaler utan också framtidsvisioner, tekniska lösningar och aktiebolag.

Senast år 2018 är det tänkt att LO Mediehus ska gå med vinst.

– Det uppdrag jag har är att skapa bättre förutsättningar för journalistik genom att sammanföra resurser. Hittills är det tryckkostnader som vi gjort störst besparingar på tillsammans med IT, säger Robert Jonsson, VD för LO Mediehus.

Vi kliver in på Mediehuset i mitten av augusti. En rad flyttkartonger står fortfarande ouppackade och få tavlor har ännu kommit upp. Innan de fem redaktionerna flyttade in satt ett försäkringsbolag i huset.

För att förbereda för journalister som sitter i öppna kontorslandskap har man inrett speciella telefonrum, mötesrum och mindre tysta och inglasade utrymmen där man kan sitta ostört och ringa. Speciella säkerhetsglas och dörrar har också köpts in till entrén på plan två eftersom man saknar reception.

Cecilia Alstermark är skyddsombud på Kommunalarbetaren. Hon beskriver en känsla av ”försiktig optimism” men även stor oro hos flera av de 15 anställda.

– Tidigare hade vi egna kontor så hos oss har den största farhågan varit hur det blir att sitta i öppna kontorslandskap. Det är mindre lokaler här och en stor omställning. Många undrar hur det ska fungera, säger hon.

Hur de fem tidningarna ska samarbeta i praktiken vet inte Cecilia Alstermark så mycket om än.

–  Det hade man önskat att vi fick prata mer om innan vi flyttade, säger hon.
Arbetets chefredaktör Johanna Kronlid var tidigt ute med att se fördelar med LO Mediehus. Hon har inga exakta siffror på vad hennes tidning sparar genom att ingå här men det var inte heller det enda primära.

 – Fördelarna är dynamiken, att kunna samarbeta enklare och utbyte med andra redaktioners kultur, kunskap och erfarenheter, säger hon.

Även Mats Andersson, chefredaktör på Sekotidningen, ser fram mot det nya.

– Alla vi redaktioner borde vara intresserade av exempelvis a-kassan, EU-frågor eller annat som man kan göra egna vinklar på. Där kanske vi kan samarbeta med olika gräv, säger han.

Att bara fem av totalt 15 tidningar ville gå med i LO Mediehus inför starten ser inte VDn som ett misslyckande.

– Jag tror man upptäckte under resans  gång att det blev för många kompromisser. Jag tror också det handlar om kontroll och att några reagerade på att jag blir chefredaktörernas chef. Även om de jobbar som vanligt i sitt utgivarskap så kanske några kände att man tappar lite makten där? säger Robert Jonsson.

Bland de samarbetsområden man redan börjat diskutera kring finns exempelvis sociala medier-strategier.

– Inte minst mindre redaktioner kan ha svårt att utveckla de bitarna. Sedan ser jag också att vi ska kunna få till bättre webbjournalistik. Vi har för låga intäkter i dag och behöver bli bättre på att dra in annonspengar digitalt, säger Robert Jonsson.

Hur resonerade då de redaktioner som valde att stå utanför?

Transportarbetarförbundet sa exempelvis tidigt nej till satsningen.

– Klart man skulle kunna hitta samarbetsformer och kanske tjäna pengar genom gemensamma upphandlingar och annat. Sen tror jag inte den typen av samarbete kräver ett mediehus. Man kan samarbeta på andra sätt, exempelvis gräver vi redan ihop med Dagens Arbete, säger Jan Lindqvist, ansvarig utgivare på Transportarbetaren.

Fler avsnitt
Fler videos