Fel att kalla telefonbolag som lurat äldre för skandalbolag

16 oktober, 2018

GRN-beslut Granskningsnämnden kritiserar Rapport i SVT1 för att man kallat ett telefonbolag för ett ”skandalbolag” i en rubrik. Dock var formuleringen inte tillräckligt allvarlig för en fällning.

I december förra året rapporterade Rapport i SVT1 att två dotterbolag till telefonbolaget Dialect, som fått hård kritik för att ha lurat på äldre onödiga abonnemang, skulle genomgå en företagsrekonstruktion och få lönegaranti av staten. En företagare i 70-årsåldern hade blivit uppringd sju gånger på tre dagar och tackat ja till tio abonnemang, fyra mobiltelefoner och två surfplattor. Dialect sålde på annan person i 70-årsåldern 33 abonnemang samt bland annat högtalare och mobiltelefoner.

I inslaget som sändes i december hade Rapport satt rubriken ”Skandalbolag får statlig hjälp”. Dialect anmälde inslaget som man menade hade flera brister. Granskningsnämnden avfärdar de flesta av anmälarens klagomål, men instämmer i invändningen mot att företaget kallats för ett ”skandalbolag”.

”Enligt nämndens bedömning måste detta i och för sig anses vara en alltför tillspetsad formulering. Inslaget brast i detta avseende i förhållande till kraven på opartiskhet och saklighet”, skriver Granskningsnämnden i sitt beslut. Nämnden anser dock att bristen inte var så allvarlig att det finns skäl att fälla inslaget, utan väljer att i stället kritisera det.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
GRN-beslut

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies