Facebook lovar nya satsningar mot desinformation och trollkonton

12 april, 2018

Sociala medier-jätten lovar nu en storsatsning mot desinformation i sociala medier och på sitt arbete mot trollkonton. Dessutom ökar Facebook transparensen kring vilka som är avsändare av reklamen.

Under onsdagen hade digitaliseringsminister Peter Eriksson möte med Facebook i Dublin, för att diskutera saken. 

”Jag är nöjd med att de förstår allvaret i den kritik som har varit”, säger Peter Eriksson (MP) till DN.

Från och med juni i år ska det införas nya rutiner och bli tydligare för alla Facebook-användare vem som är avsändare bakom annonserna på sajten. Man ska också kunna gå in på en sida och se vilken annan typ av reklam som avsändaren har skickat ut och dessutom till vem. 

Facebook har också lovat att anställa 20 000 extra personer vars uppgift kommer att vara att avslöja och plocka bort anonyma trollkonton.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Hatad

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies