Gå direkt till textinnehållet

EU ger klartecken för noll procent moms på journalistik

Ekofinrådet har placerat journalistiska produkter på nollmomslistan. Tidningsutgivarna välkomnar beslutet.

Ekofinrådet som består av EUs finansministrar har enats om ett tilläggsdirektiv till EUs mervärdesskattdirektiv som innebär att medlemsstaterna kan införa lägre än fem procent moms – och rent av noll procent moms – på tidningar och tidskrifter, såväl i print som online.

– Det här är ett mycket välkommet besked som öppnar stora möjligheter för branschen, säger Johan Taubert som är vd för TU, i en kommentar.

– Nu är det upp till regering och riksdag att avgöra hur den här möjligheten ska utnyttjas. Det är ur vårt perspektiv ingen tvekan om att nollmoms på nyhetsmedier skulle vara en oerhört betydelsefull vitamininjektion för en fortsatt livskraftig, lokalt förankrad journalistik över hela landet.

Den europeiska branschorganisationen News Media Europe som lobbyat för förändringen skriver i ett pressmeddelande att nollmoms är ett ”erkännande av pressens viktiga roll i våra demokratier”.

Det är upp till de enskilda medlemsstaterna att besluta om nollmoms ska införas på journalistiska produkter. Nollmoms skulle innebär att tidningarna betalar noll procent moms men samtidigt får göra avdrag för ingående moms.

Fler avsnitt
Fler videos