Gå direkt till textinnehållet

”En bra story är en bra story”

Mohamed El Abed programleder "Secrets", den första nordiskproducerade podcastserien i USA, som sänds på uppdrag av Radiotopia.

”Secrets” är en podserie i sex avsnitt och har premiär på fredag. Den är beställd av Radiotopia, ett av världens största podcastnätverk. Bakom serien står den svenska ljudbyrån Soundtelling, med radiojournalisterna Mohamed El Abed och Martin Johnson och vd:n Andres Moreno.

”Secrets” prouceras av Martin Johnson och programleds av Mohamed El Abed, reporter är Åsa Secher.

– Idén började med att jag satt och pratade med Martin om att jag har en halvsyster som är nio och ett halvt år äldre än mig. Sedan började vi bolla och kom fram till att det måste finnas tusentals sådana hemligheter i familjer, berättar Mohamed El Amed.

Annons Annons

– Plotten är att jag i sex avsnitt försöker ta reda på hur min syster blev en hemlighet. I varje avsnitt har vi också en annan story, människor som varit med om hemligheter eller haft hemligheter. En hemlig agent vid MI5 som blev visselblåsare, eller undercoverpolisen som spelade heroinmissbrukare i 14 år.

De har tidigare försökt pitcha in idén om hemliga familjer till SR. Men Radiotopia nappade direkt.

– Det känns skitstort. Sedan vi startade Soundtelling hösten 2016 har det varit ett mål att jobba i USA, men vi trodde inte att det skulle hända så här snabbt.

Vilka är utmaningarna med att jobba på engelska?
– Det tar lite längre tid. Men det har funkat bra. Svenskar är bra på engelska, och Martin och jag har gjort grejer på engelska förut. Martin har podden "Serendipity" i USA. Det svåra har varit att jobba mot amerikaner med annan dygnsrytm och ett mer hierarkiskt system.

Har ni anpassat berättandet till en amerikansk publik?
– Nej, vi har samma dramaturgi som vanligt. En bra story är en bra story, den behöver inte anpassas.

Du menar att svenska ljudproducenter och journalister borde börja se USA som en arbetsmarknad?
– Det tycker jag de borde. Tipset är väl att pitcha idéer, producera, och skapa ett nätverk. Vi har åkt över och träffat Radiotopia.

– Jag tror också att det är bra för alla, inklusive Sveriges Radio, att SR får konkurrens.

Vad gör ni mer på Soundtelling?
– Vi är en contentbyrå som jobbar med ljud. Vi har fokus på storydrivna podcasts.

Fler avsnitt
Fler videos