Gå direkt till textinnehållet

Efter Trump: Experter tror på ökad annonsering

De senaste händelserna i Washington, tillsammans med en ny president, gör att allt fler amerikanska publicister tror att annonsörerna kan komma tillbaka till traditionella nyhetsförmedlare när coronakrisen är över. 

Coronakrisen har som bekant lett till annonsras för en rad tidningshus över hela världen. 

Enligt den amerikanska techsajten Digiday är flera av landets publicister tveksamma till att den tillträdande presidenten Joe Biden kommer att kunna ena ett splittrat USA, med avgrundsdjupa klyftor mellan Republikanerna och Demokraternas väljare längst ut på respektive kant. 

Däremot tror flera publicister att den nya administrationen kan bidra till att en del av de digitala annonsörerna kommer tillbaka till nyhetsmedierna efter coronakrisen.

Annons Annons

– Vi ser hur många som har varit bekymrade över att synas med sina annonser vid sidan av Trump-bevakningen har blivit mer öppna för att göra det med en ny Biden-administration, säger en källa på ett stort annonsföretag till Digiday.

Journalisten har tidigare rapporterat hur president Trump bidragit till framgångar när det gäller nya prenumeranter för tidningar som NYT. 

Men samme president har också bidragit till en splittring som amerikanska analytiker tror kan ha skrämt bort vissa annonsörer från nyhetsmedierna, vilket också annonsföretagen vittnar om.

Bakgrunden är att annonsörerna vill skydda varumärket från att exponseras vid "fel" slags innehåll med hjälp så kallade ”blocklists”, där man kan välja bort innehåll som ens varumärke inte vill bli förknippat med/visas i samband med på en digital plattform. 

Enligt uppgifter från IAB, branschorganisationen för digitala marknadsförare, har just ”Trump” varit det mest blockade ordet på så kallade blocklists under stora delar av förra året.

En annan undersökning från april förra året visar också att bland IABs medlemmar svartlistade cirka 20 procent nyheter som kategori, och bara tolv procent uppgav att de skulle öka på den andelen annonser där framåt.

Men i december 2020 säger hela 21 procent av medlemmarna att de ska öka investeringarna mot nyhetskategorierna. 32 procent uppger också att de har för avsikt att i alla fall börja testa effekten av att annonsera i nyhetskategorin.

– Vi gör framsteg men det återstår mycket arbete för att utbilda annonsköparna kring fördelarna med att annonsera bredvid nyhetsinnehåll, säger David Cohen, vd för IAB, till Digiday.

Max Willens är specialreporter på Digiday med sin bas i New York. 

Han berättar för Journalisten att förra veckans händelser i Washington och kongresshuset har kastat om spelplanen. 

– Den omedelbara effekten tror jag kommer vara annonsörer som vill visa att ”de bryr sig”. Men då främst genom att sluta stödja personer, företag och organisationer som kan förknippas med de här grupperingarna, och inte genom att öka investeringarna till respekterade förmedlare av nyheter och information, säger Max Willens.

Max Willens på Digidays kontor i New York (arkiv). Foto: Klas Granström.

Samtidigt får man vänta och se tills efter den 20 januari för att vara säker på hur en eventuell annonstrend kan se ut.

Max Willens varnar också för att man har sett liknande tecken förut. 

– Tidningshusen har tidigare klagat på hur annonsörerna gärna syns tillsammans med rätt aktörer i samband med andra stora händelser, som Black Lives Matter, men sen visar de (annonsörerna) litet intresse att stödja nyhetsförmedlarna som faktiskt bevakar de här händelserna med annonskronor, så det återstår att se hur det blir, säger han.

Fler avsnitt
Fler videos