Gå direkt till textinnehållet

DN inför policy för klimatannonsering

Dagens Nyheter inför krav på klimat- och hållbarhetsannonser. Och portar fossilberoende bolag från premiumformaten. ”Omställningen går inte att genomföra över en natt”, säger chefredaktör Peter Wolodarski.

Journalisten har tidigare rapporterat att flera medier, bland dem Dagens ETC och The Guardian, portar eller begränsar fossilberoende företag som annonsörer.

Nu skärper DN sin annonspolicy. Tidningen ställer från den 1 mars krav på att annonser med budskap om klimat och hållbarhet ska vara ”seriösa, trovärdiga, faktabaserade, balanserade”, och de får inte vara ”hårdvinklade eller överdrivna” .

Faktapåståenden ska beläggas, källhänvisning till seriöst faktaunderlag kan krävas, skriver DN i sin nya annonspolicy. Tveksamma annonser granskas av DNs redaktionschefer.

– Redan idag granskar vi vissa sorters annonser ganska noga, till exempel politisk annonsering i samband med valrörelser. Spelannonsering tittar vi extra noga på, alkohol, medicinsk annonsering. Vi har även tidigare tillämpat det här i vissa fall på klimatannonser, men nu blir det mer explicit och tydligt kommunicerat, säger Peter Wolodarski.

– Därmed också ett större ansvar för oss att leva upp till det. Vi hoppas också att det här ska skicka signaler till Sveriges annonsörer. Det är svårt att säga vart det här kommer att ta vägen, men jag tror att vi är i början på en större förändring, eftersom läsarna reagerar negativt på stora fossilannonser. Man är i otakt med hela samhällsutvecklingen.

Peter Wolodarski pekar på att det finns en analogi med cigarettreklam, som DN inte längre publicerar.

Fossilberoende företag får dock fortsatt annonsera i DN, trots att många läsare önskat motsatsen. Däremot begränsar DN deras annonsmöjligheter. Premiumformaten, det vill säga stora annonser på förstasidan eller ”takeovers” på sajter, får inte längre köpas av företag som har huvuddelen av sina inkomster från fossilindustrin.

– Vi har sedan några år tillbaka inte längre flygbolagen på våra förstasidor.

Att helt förbjuda dem, är det ett för stort ekonomiskt avbräck?
– Det handlar inte om pengar, utan avvägningen handlar om yttrandefrihet kontra etiskt ansvarstagande. Annonsering är också en del av offentligheten. Vår hållning har traditionellt varit liberal, vi ska inte styra för mycket vilka budskap kommersiella aktörer skickar ut.

Men cigarettbolagens yttrandefrihet?
– Vi hamnar i den avvägningen vad gäller skadlig verksamhet. Nu för vi in klimat och hållbarhet i området vi har begränsningar för.

Om tio år kanske flygresor ses som lika skadligt som cigaretter?
– Vi får se vad som händer. Tidningsverksamhet är ju inte heller optimalt. Ska vi inte hålla på med någonting som har negativ klimatpåverkan kan vi inte ge ut en papperstidning heller. Vi har en tydlig ambition att hela tiden förbättra, men omställningen går inte över en natt.

Fler avsnitt
Fler videos