Gå direkt till textinnehållet

Digitalt fokus när Danmarks Radio organiserar om

Digitalt först är Danmarks Radios nya strategi. Affärsområdet DR Medier, som beställt program, läggs ned.

I veckan presenterade det danska public service-företaget DR sin nya strategi för medarbetarna. Det handlar om en rad förändringar, som ska rusta företaget för en mer digital framtid, rapporterar danska Journalisten.

Affärsområdet DR Media läggs ned och beställar-utförarmodellen överges. I stället ska DR producera innehåll som publiceras digitalt och tvärmedialt, snarare än på specifika kanaler och tider.

Ett nytt affärsomåde inrättas: ”DR användare, marknad och publicering”. Det ska fokusera på användarvanor, utveckling på mediemarknaden, publicering, exponering och distribution.

Annons Annons

DR.dk ska ha ett skarpare nyhetsfokus än idag, och företagets sociala medie-konton ska i högre grad peka besökarna vidare till de egna plattformarna.

I dagsläget innebär den stora omorganisationen inget redaktionellt sparpaket, säger journalistförbundets ordförande Henrik Friis Vilmar till danska Journalisten, men han utesluter inte att så kan bli fallet längre fram.

DR ska framöver organiseras inom fyra direktörsområden under generaldirektören Maria Rørbye Rønn: Kultur, barn och unga, Nyheter, Användare, marknad och publicering och Ekonomi, teknik och medieproduktion.

Fler avsnitt
Fler videos