FOTO: Tor Johnsson

Digitalt fokus när Danmarks Radio organiserar om

6 oktober, 2021

Digitalt först är Danmarks Radios nya strategi. Affärsområdet DR Medier, som beställt program, läggs ned.

I veckan presenterade det danska public service-företaget DR sin nya strategi för medarbetarna. Det handlar om en rad förändringar, som ska rusta företaget för en mer digital framtid, rapporterar danska Journalisten.

Affärsområdet DR Media läggs ned och beställar-utförarmodellen överges. I stället ska DR producera innehåll som publiceras digitalt och tvärmedialt, snarare än på specifika kanaler och tider.

Ett nytt affärsomåde inrättas: ”DR användare, marknad och publicering”. Det ska fokusera på användarvanor, utveckling på mediemarknaden, publicering, exponering och distribution.

DR.dk ska ha ett skarpare nyhetsfokus än idag, och företagets sociala medie-konton ska i högre grad peka besökarna vidare till de egna plattformarna.

I dagsläget innebär den stora omorganisationen inget redaktionellt sparpaket, säger journalistförbundets ordförande Henrik Friis Vilmar till danska Journalisten, men han utesluter inte att så kan bli fallet längre fram.

DR ska framöver organiseras inom fyra direktörsområden under generaldirektören Maria Rørbye Rønn: Kultur, barn och unga, Nyheter, Användare, marknad och publicering och Ekonomi, teknik och medieproduktion.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies