Gå direkt till textinnehållet

Digitalt annonsras oroar branschen

Annonsraset i svenska nyhetsmedier 2019 blev det största någonsin, och prognosen för 2020 är dyster. Bland journalisterna på Expressen växer oron efter det senaste stora sparpaketet.

Affärsområdet Expressen och Bonnier Lifestyle genomförde i höstas ett sparpaket om 40 miljoner kronor, och 21 redaktionella tjänster försvann. Den 29 januari presenterade ledningen ett nytt sparpaket på totalt 115 miljoner kronor på årsbasis för hela affärsområdet.

– När botten gick ur print lyckades kvällstidningarna skapa en digital affär. Men nu svajar den också. Bland våra medlemmar finns en långsiktig oro för hela bygget och hela branschen, säger Jan Spångberg, ordförande i journalistklubben på Expressen.

Institutet för reklam- och me­diestatistik (IRM) presenterar sin rapport för helåret 2019 senare i februari, men de preliminära siffrorna pekar mot ett annonsras som saknar motstycke för svenska nyhetsmedier: minus 16 procent på print och minus tio procent på online.

Annons Annons

– Sedan 2012 har printannonseringen i nyhetsmedierna minskat med ungefär tio procent per år, men det har funnits en ljusning i att den digitala annonseringen har ökat, och kompenserat en del av bortfallet från print. Därför är det oroväckande att den digitala annonseringen nu minskar, säger IRMs vd Madeleine Thor.

– Vår prognos är att det kommer att vara fortsatt tufft för nyhetsmedierna både i print och digitalt under 2020.

Kvällstidningarna står tillsammans för mer än hälften av de digitala annonsintäkterna i me­diebranschen. Raset beror i stor utsträckning på att spelannonsörerna flyr till sociala medier.

I somras förlorade 30 Aftonbladetjournalister jobbet i samband med ett sparpaket där det interna bemanningsföretaget Schibsted Media samtidigt lades ned. Något nytt sparpaket är inte aviserats på Aftonbladet.

 

MILJARDER HAR TAPPATS
Sedan 2014 har printannonseringen minskat från 7,6 miljarder till 4 miljarder i svenska nyhetsmedier.
   Den digitala annonseringen ökade från 1,6 till 2,3 miljarder mellan 2014 och 2018, men föll till strax över 2 miljarder 2019.

Fler avsnitt
Fler videos