Gå direkt till textinnehållet

Digitala läsarintäkter ska vända trenden i Spanien

Efter misslyckade försök med att låsa in material bakom inlogg 2002 och 2005 försöker nu två av Spaniens största tidningar återigen att få fler användare att betala för innehåll.

Utvecklingen av den digitala läsaraffären har ännu inte nått lika långt i Spanien som i Skandinavien. Men nu rapporterar amerikanska Digiday att även spanska publicister söker nya vägar till läsarintäkter. 

Detta efter att marknaden i Spanien allt mer börjat präglas av annonsras, konkurrens från plattformar som Netflix, samt en relativt låg vilja att betala för nyheter.

Så sent som förra veckan beslutade El País, ett av de största mediehusen, att införa en betalvägg som tillåter användarna att ta del av tio gratisartiklar per månad. En digital prenumeration kostar 110 kronor per månad. Även El Mundo har sedan oktober 2019 allt mer låst material.

Båda tidningshusen försökte med olika typer av betalväggar 2002 och 2010, men med måttlig framgång, enligt Digiday. 

Exempelvis fick El País backa på sin betalvägg 2005 sedan de förlorat sin plats som största tidning i landet sett till antal besökare, till fördel för just El Mundo.

Prenumerationer på nyhetspublikationer ligger överlag lågt i Spanien. Bara runt sju procent av befolkningen har en återkommande nyhetsprenumeration enligt en undersökning från Reuters Institute. Som jämförelse kan man ta USA där 13 procent av befolkningen har en nyhetsprenumeration.  

2019 var första året som de digitala annonsintäkterna gick om annonsintäkterna i print för El Pais. Av Spaniens 34,5 miljoner internetanvändare besökte hela 21 miljoner El País sajt i januari i år, visar också en undersökning.

– El País är inte sena med betalvägg om man jämför med andra tidningar i Spanien, med tiden kommer betalväggen att bli hårdare, precis som den har blivit hos publicister som The Economist och The Wall Street Journal, säger Nic Newman, redaktör vid Reuters Institute Digital News report, till Digiday.

Fler avsnitt
Fler videos