Digitala annonsintäkter ökar stort för landsortspressen
De digitala annonsintäkterna för landsortspressen ökade med drygt 43 procent under årets tredje kvartal i jämförelse med motsvarande period förra året. Bland annat beror det på det skarpa nyhetsläget säger Tobias Lindberg på TU.
Det skriver TU – Medier i Sverige i ett pressmeddelande.
Ökningen är den största under ett enskilt kvartal som TU noterat sedan hösten 2014. Totalt investerades 129 miljoner kronor i digitala annonser i landsortspressen under tredje kvartalet. Däremot minskade investeringarna i storstadsmorgonpress med 1,9 procent. De totala digitala annonsintäkterna för morgonpressen blev 229 miljoner kronor under kvartalet.
”Sammantaget utvecklades reklaminvesteringarna i digitala nyhetsmedier positivt under tredje kvartalet. Några av skälen till det är annonseringen inför höstens val och fotbolls-VM i Ryssland. Men också det skarpa nyhetsläget i samband med sommarens allvarliga skogsbränder” säger Tobias Lindberg, analys- och opinionsansvarig på branschorganisationen TU – Medier i Sverige pressmeddelandet.
Sveriges Mediebyråer rapporterar också om en ökning av medieinvesteringarna generellt i oktober, i ett pressmeddelande. Den stora vinnaren i den statistiken är utomhus/trafikreklam. Ackumulerat hittills i år är populärpress den kategori som har den största tillbakagången med en negativ tillväxt på 17,6 procent.