Gå direkt till textinnehållet

Digital rekordräckvidd för nationell dagspress under kriget

DN, DI, Aftonbladet och Svenska Dagbladet nådde alla sin högsta digitala räckvidd någonsin under årets första tre månader. ”Vi har sett enorma trafiktoppar under kriget”, säger Aftonbladets Martin Schori.

Senaste Orvesto Konsument visar att flera rikstäckande dagstidningar slår rekord i digital räckvidd. Svenska Dagbladet når nu 687 000 läsare digitalt. Aftonbladet har den överlägset högsta digitala räckvidden, strax under fyra miljoner (3 949 000).

Siffrorna gäller årets första kvartal, då Ukrainakriget bröt ut.

– Det är klart att kriget har påverkat, vi har sett enorma trafiktoppar som översteg pandemin. Även när nyhetsläget går ned lite ligger trafiken kvar på en hög nivå, stora nyhetshändelser brukar göra att den trafiken hoppar upp ett steg. Folk återkommer och stannar kvar, säger Aftonbladets biträdande redaktionschef Martin Schori.

Annons Annons

Svenska Dagbladets redaktionschef Martin Ahlquist ser också att krigsrapporteringen haft ”rejäl” effekt, särskilt liverapporteringen om Ukraina har dragit trafik. Men han lyfter också att det är den tredje räckviddsökningen i rad för SvD.

– Därmed är det en uppåtgående trend. Jag vill tolka det som ett växande intresse för SvDs journalistik i allmänhet och vårt sätt att ta oss an nyhetshändelser. Det gäller både kriget, den politiska situationen och det nya näringslivet med till exempel vår Klarnagranskning, säger han.

Ökar de digitala prenumerationerna parallellt med räckvidden?
– Ja. Både antalet digitala prenumeranter ökar, men också om andelen som betalar. Att användarintäkterna ökar stadigt är betydelsefullt för oss som vill se en stabil finansiering, säger Martin Ahlquist.

Dagens Nyheter, som i slutet av februari låste upp sin sajt med anledning av Ukrainakriget, når också sin högsta digitala räckvidd hittills, 937 000 läsare. DNs totala räckvidd enligt Orvesto Konsument är nu 1 181 000, den högsta sedan digital räckvidd började mätas parallellt med print.

Systertidningen Dagens Industri når också digitalt räckviddsrekord med 416 000 läsare.

Samtliga fyra titlar tappade samtidigt i printräckvidd under första kvartalet 2022, jämfört med 2021 års första kvartal.

Enligt en genomgång i Dagens Media gäller printtappet brett: hela 99 av 105 svenska tidskriftstitlar minskade sin printräckvidd jämfört med första kvartalet förra året.

Fler avsnitt
Fler videos