Gå direkt till textinnehållet

Det okända tidningshuset

En gammaldags skolklocka i mässing plingar sprött i korridoren. Från de närmaste rummen kommer folk ilande och slår sig ner vid sammanträdesbordet för morgonens postmöte. Vi befinner oss hos doldisen bland Stockholms tidningshus.

En gammaldags skolklocka i mässing plingar sprött i korridoren. Från de närmaste rummen kommer folk ilande och slår sig ner vid sammanträdesbordet för morgonens postmöte. Vi befinner oss hos doldisen bland Stockholms tidningshus.

Här i en röd tegelbyggnad alldeles invid vattnet på Stora Essingen huserar 13 tidningar. Även om inte alla redaktörer sitter i huset – några är kontrakterade och jobbar på annan ort – fyller personalen ett helt våningsplan i Lärarförbundets hus. Sammanlagt jobbar 35 personer med tidningarna, varav 25 är journalister.

Flaggskeppet är Lärarnas Tidning. Den, liksom Pedagogiska magasinet, når förbundets alla medlemmar. Dessutom ger Lärarförbundet ut elva skolforms- och ämnestidningar som tar upp specifika yrkesfrågor. Tidningarna följde med då Facklärarförbundet blev en del av Lärarförbundet.

De av förbundets medlemmar som vill ha någon av de tidningarna hem i brevlådan får betala en extra tidningsavgift på elva kronor.

På våningsplanet finns också Lärarförbundets Förlag, marknads- och annonsavdelning, ekonomiansvarig och en layoutgrupp som formger de flesta av tidningarna.

Lärarnas Tidnings postmöte, i den öppna sammanträdesmiljön som är en utvidgning av en korridor, går snabbt och effektivt. Vikarierande redaktionssekreteraren Björn Andersson går igenom morgonens post och delar ut böcker och tidningar till medarbetarna för genomläsning. Björn ansvarar för reportagegruppen. Kollegan Ulf Edlund har just nu ansvaret för nyhetsgruppen och drar planerade jobb från en lista.

På LT cirkulerar reportrarna mellan reportage- och nyhetsgrupp några månader i taget. Ansvaret för nyhetsgruppens arbete är också roterande.

– Att växla mellan reportage och nyheter gör att medarbetarna får möjlighet att byta tempo ibland och att arbetet blir omväxlande, säger tidningens chefredaktör Sten Svensson.

Annika Dzedins, vikarie på redaktionen, håller med.

– Jag är ingen nyhetsjägare men tycker att det är kul med omväxling. Det är i reportagegruppen jag får tid att utveckla mina idéer och tid att fördjupa mig.

Ulf Edlund inser fördelarna med de olika grupperna men tycker själv inte att det är lika kul att vara nyhetsdrivande längre. Han började på det som då hette Lärartidningen 1982, direkt efter journalisthögskolan.

– Man håller sig à jour med vad som händer men det är rätt tufft att ha ansvaret för nyheterna. Förutom att man ska hålla koll så att man inte missar något så ska man själv skriva nyhetsartiklar. Men det roliga med Lärarnas Tidning är att den bevakar ett så stort område och att här finns resurser.

Ett mått på resurserna är LTs kommande planeringsresa till Norge där redaktionen bland annat ska hälsa på sin norska systertidning. Under planeringskonferensen ska en omgörning av Lärarnas Tidning också diskuteras. Journalistens omgörnings- koncept kommer att finnas med i bagaget.

– Vi kommer att anlita någon utifrån för hjälp med omgörningen. Men vi har inte bestämt vem det blir, säger Sten Svensson.

Förutom chefredaktör för LT är Sten Svensson också chef för hela tidningsavdelningen. Som sådan sitter han med i kansliledningen och deltar i förbundsstyrelsens sammanträden.

– Det mesta krutet lägger jag ner på Lärarnas Tidning, berättar han. Sedan ser jag till att allt praktiskt fungerar på den övriga avdelningen.

Utanför fönstret till hans arbetsrum på tredje våningen frodas en gräsmatta med gula maskrosor. Det är tidningsavdelningens terass där medarbetarna brukar dricka eftermiddags- kaffe.

På bottenvåningen ligger lunchrestaurangen med sin uteplats och den som vill kan ta med sig kaffet ner till Lärarförbundets egen brygga. Där guppar några av förbundets roddbåtar.

Sten Svenssons roll kan synas komplicerad. Men som chefredaktör tycker han ändå att det här är den bästa lösningen. För några år sedan fanns också en ekonomichef på avdelningen och chefredaktören på LT hade inte något eget ekonomiskt ansvar.

Han ser många fördelar med den här organisationen.

– Vi kan rationalisera verksamheten och göra stora, gemensamma inköp. Genom att ha en övergripande service och samordna marknads- och annonsavdelning kan vi göra tidningarna till en lägre kostnad än om alla skulle arbeta fristående. En annan fördel är att tidningarna kan samordna fortbildning och kompetensutveckling för personalen.

Att samla tidningarna och alla medarbetare på ett plan i huset främjar också flödet av idéer. Det händer ibland att medarbetarna gör något enstaka jobb till någon av de övriga tidningarna, även om det inte är så vanligt.

Tidningsverksamheten omsätter 70 miljoner kronor per år. Annonsintäkterna är 18 miljoner, där Lärarnas Tidning och tidningen Förskolan står för den största delen.

Ordning och reda. Ett tillåtande klimat där medarbetarna får ta ansvar. En prestigelös chef som ser alla sina medarbetare. Det är omdömen jag hört om Lärarnas Tidning innan jag besökte redaktionen.

Men valet av Sten Svensson som chefredaktör var inte okontroversiellt när han kom hit för omkring fyra år sedan. Han hade ingen journalistisk bakgrund utan var lärare i botten och heltidsarbetande vice ordförande i Lärarförbundet i Göteborg. Han hade också suttit som ledamot i gamla Sveriges Lärarförbunds styrelse. Medarbetarna protesterade först mot förslaget men fick acceptera eftersom de inte hade någon egen kandidat.

I dag är alla jag pratar med överens om att det var ett bra val.

– Han slåss för tidningens integritet, säger textredigeraren Hans Norée. Här är en öppen och tillåtande stämning.

Sten Svensson själv säger att han är bra på att delegera. En nödvändighet för att få hela tidningsavdelningen att fungera.

– Jag hade inga kunskaper om hur man gör tidning. Det hade aldrig gått om jag kommit hit och styrt med hela handen. Litar man på medarbetarna så blir det ett bra jobb. Och jag litar på dem tills någon överbevisar mig om motsatsen.

Flera av medarbetarna berättar om konflikter som Lärarnas Tidning haft med förbundsledningen. I våras fick LT rejält med kritik för att den vänt sig till Kommunförbundet när Lärarförbundet inte ville uttala sig i en fråga som handlade om hur trögt det gick för kommunerna att teckna lokala avtal på skolorna. Det var ett korrekt journalistiskt jobb, men politiskt känsligt.

– Det är klart att förbundet helst vill se att vi skriver positiva nyheter och att de är känsliga för vad som står i tidningen, säger Sten Svensson. Det händer inte så ofta, men det blir ibland en svår och problematisk sits i en förbundstidning. Men det är inte vår sak att tillfredställa förbundet utan att ge medlemmarna relevant och viktig information.

I det redaktionella program som förbundstyrelsen beslutat att tidningen har att följa står det också att Lärarnas Tidning ska bevaka förbundets yttre och inre verksamhet, både centralt och lokalt.

Det är Lärarnas Tidning som får ta den mesta kritiken från förbundet. Ämnestidningarna skriver sällan om speciellt kontroversiella frågor, enligt Jonas Almquist, chefredaktör för Fotnoten och för Skolledningsnytt.

– Jag märker inte av förbundet så mycket. Det är Sten som är vår kanal uppåt. Så länge det går bra för tidningarna hör jag ingenting.

Ulf Edlund, som var med på den tiden förbundsordföranden var ansvarig utgivare för tidningen, säger att ledningen nog gärna skulle se att medarbetarna ser på saker med förbundspolitiska ögon.

– Det kan bli känsligt när något går förbundsintressena förnär.

Förbundsordföranden Christer Romilson säger att styrelsen nästan aldrig diskuterar tidningarna, och speciellt inte innehållet.

– Visst förekommer det ibland synpunkter, men då är det oftast olika lärargrupper som tycker att tidningarna inte tillräckligt speglar just deras vardag. Det som hände i våras var att vi inte tyckte att Lärarnas Tidning gav en korrekt bild. Men det är inte så ofta det händer.

Björn Andersson som jobbat på LT i tre år har ett förflutet inom dagspressen.

– Det var mer okomplicerat att jobba på Enköpings-Posten, tycker han. Då var det mer av att gasa på. Det kan vara svårt med integriteten ibland och vi får vara vaksamma så vi inte lägger på oss självcensur. När jag är ute på reportage känner jag ibland att jag bemöts som en ombudsman eller en förtroendevald.

Men Björn Andersson tycker att det är kul att jobba på LT.

–Skolfrågorna är heta och det finns mycket att bevaka. Det är roligt att kunna sätta sig in i ett ämne ordentligt. Däremot kan det vara frustrerande att vi kommer ut så sällan att vi aldrig är först med några stora nyheter.

Navet på tidningsavdelningen är layoutgruppen. Där korridoren vidgar sig till ett stort rum står en hög bardisk med sex datorer. Men där pågår inte den minsta aktivitet. De som jobbar med layouten gör det inne på sina rum. Vid desken scannas bilder och produceras annonser.

Sex personer gör layouten till alla tidningar utom Bild i skolan och Idrottsläraren. Avdelningen ansvarar också för produktionsplaner för tidningarna. Också här tillämpas roterande arbetsledning ett halvår i taget.

– För att arbetet inte ska bli så splittrat har vi huvudansvaret för två tidningar var, berättar Barbro Forsberg-Lindberg, ansvarig för avdelningens formgivning. Vi försöker delta så mycket som möjligt i de olika tidningarnas produktion.

– Fördelen med den här uppdelningen är att vi kan byta tidningar med varandra om vi skulle tröttna, inskjuter Lotta Flodén.

Jonas Almquist kallar sig själv avdelningens punkare. Han tar igen sig efter att ha färdigställt ett nummer av Fotnoten. Men det är ingen lång vilopaus, redan nu har han omslaget till nästa nummer färdigt. Han gläds över en ökande upplaga.

Sedan det blev möjligt att spela musik via datorn dräller cd-skivor omkring överallt på skrivbordet och han spelar ofta nya plattor för sina närmaste rumsgrannar. Jonas rum svämmar över av tidningar, papper och mängder av svällande, fyllda plastkassar.

Jonas började som chefredaktör för Fotnoten, musik- och danslärarnas tidning, men tvekade inte att också ta ansvaret för Skolledningsnytt när redaktörstjänsten blev ledig.

– Jag tillhör de 18 procent av befolkningen som är förändringsbenägen, säger han. Jag gillar högt tempo och utmaningar.

Men det är ändå en bra bit mellan en musiklärare och en skolledare?

– Musik är ett av mina största intressen. Och skolledarna är hjärtpunkten i skolan. För att lära känna skolmiljön är det bra att röra sig i den världen också.

Från början försökte han klara allt jobb själv med hjälp av frilansare men nu har han fått förstärkning av reportern Mats Klockljung.

– Det avlastade mycket. Jag hade inte så lätt att hitta bra frilansar. Våra läsare är proffs på sina ämnen så ar- tiklarna får inte bli för ytliga.

Jonas hastar iväg till det veckomöte som hålls med alla redaktörerna för ämnes- och skoltidningarna. Sten Svensson håller i mötet. Den här gången plingar ingen gammal skolklocka. Den är förbehållen Lärarnas Tidning.

Lärarförbundets tidnigar:

Lärarnas Tidning. 22 nr/år. Upplaga: 208 800 ex. Chefredaktör: Sten Svensson. Anställda journalister: 8. Bevakningsområde: Utbildning från förskola till högskola samt fackliga frågor.

Pedagogiska magasinet. 4 nr/år. Upplaga: 211 800 ex. Chefredaktör: Lena Fejan Ljunghill. Anställda journalister: 2. Bevakningsområde: Pedagogisk forskning och utveckling.

Bild i skolan. 4 nr/år. Upplaga: 3 000 ex. Chefredaktör: Arne Kockum (kontrakterad). Anställda journalister: –.

Fotnoten. 6 nr/år. Upplaga: 6 400 ex. Chefredaktör: Jonas Almquist. Anställda journalister: 1.

Fritidspedagogen. 8 nr/år. Upplaga: 15 300 ex. Chefredaktör: Helena Gårdsäter. Anställda: 1.

Förskolan. 10 nr/år. Upplaga: 68 400. Chefredaktör: Lennart Nilsson. Anställda journalister: 3.

Hushållsläraren. 6 nr/år. Upplaga: 3 500 ex. Chefredaktör: Berith Janson (kontrakterad). Anställda: –.

Idrottsläraren. 4 nr/år. Upplaga: 1 700 ex. chefredaktör: Anne-Marie Andersson (kontrakterad). Anställda: –.

Omvårdaren. 5 nr/år. Upplaga: 3 500 ex. Chefredaktör: Helene Wallskär (kontrakterad). Anställda:–.

Skolledningsnytt. 8 nr/år. Upplaga: 7 600 ex. Chefredaktör: Jonas Almquist. Anställda journalister: 1.

Slöjdforum. 6 nr/år. Upplaga: 7 300. Chefredaktör: Hasse Hedström (kontrakterad). Anställda:–.

Specialpedagogen. 6 nr/år. Upplaga: 8 600 ex. Chefredaktör: Hasse Hedström (kontrakterad). Anställda: –.

Yrkesläraren med RET-INFO. 6 nr/år. Upplaga: 7 500 ex. Chefredaktör: Ewa Persson (kontrakterad).

Inom tidningsavdelningen finns också Lärarförbundets Förlag. Ger varje år ut Årsbok för skolan samt några andra böcker. Förlagsredaktör: Eva Olsson samt en förlagsassistent.

Fler avsnitt
Fler videos