Gå direkt till textinnehållet

”Den journalistiska berättelsen är viktigast för mig”

Pandemin präglade helt Lotta Härdelins yrkesgärning förra året. ”80 procent av min arbetstid har gått åt till att researcha och försöka få access till människor, platser, situationer”, säger Årets fotograf 2021.

Idag korades Dagens Nyheters fotograf Lotta Härdelin till Årets fotograf i tävlingen Årets bild. Hon är glad över priset, som inte belönar en enstaka bild eller reportage, utan en helhet och bredd.

– Jag har förstått det som att de som håller i tävlingen beslutat att i högre utsträckning än tidigare premiera det journalistiska verket, att det ska finnas en tydlig idé, berättelse. För mig är det otroligt betydelsefullt, säger Lotta Härdelin.

Hon var borta från yrket i ett drygt decennium, då hon i stället var redaktionell chef på olika nivåer. När hon kom tillbaka hade ”allt” hänt tekniskt.

– Jag kan absolut utveckla mina tekniska färdigheter eller mitt konstnärliga uttryck, där har jag mycket kvar att lära mig. Men det jag själv tycker att jag är bra på och som är viktigt för mig i mitt viseulla berättande är att ha en idé om varför jag gör något, vad som är den journalistiska berättelsen. Att få det här priset just i år betyder mycket.

Covidåret 2020 var exceptionellt för många, inklusive pressfotografer. En rad vinnande bidrag i Årets bild skildrar pandemins olika ansikten. Helt rimligt, tycker Lotta Härdelin. Själv fortsatte hon jobba på sitt vanliga sätt: hitta sina egna storys. Vilket var extra utmanande.

– 80 procent av min arbetstid har gått åt till att researcha och försöka få access till människor, platser, situationer där jag vet att det kommer hända saker viktiga att berätta om för att förstå den tid vi lever i.

Hon berömmer den egna redaktionen, kallar fotografkollegorna ”visuella berättare i världsklass” som hon konstant lär sig av. Ett nära samarbete och ständiga samtal med specialreportrar för att stöta och blöta idéer är också avgörande.

– Det känns som att jag sitter i ett växthus och det är bara näring överallt. Det har varit en viktig förutsättning för att lära mig det som gör att jag får priset. Miljön jag jobbar i, och eget hårt researcharbete.

Lotta Härdelins fokus brukar ligga på ämnen som demokrati, mänskliga rättigheter och klimat. Hon inledde året med en reportageresa till australiska ön Kangaroo Island för att skildra skogsbränderna, där hon tog den nu prisade bilden på en eldskadad koala.

Sedan dess har klimatjobben varit på paus. Pandemin har tagit all kraft, med undantag för en månad i USA över presidentvalet. Lotta Härdelin är stolt över reportaget om Trumpanhängarna Proud Boys, som hon kämpade mycket för att få göra.

Lotta Härdelin i ”växthuset” – DNs redaktion. Foto: Tor Johnsson

– Jag ville skildra hotet mot demokratin, och försökte driva det i alla forum jag kunde. Till slut föll bitarna på plats, jag och Björn af Kleen träffade ledaren Enrique Tarrio i Florida. Jag frågade om jag fick följa honom, och det visade sig att han någon vecka senare skulle genomföra ett evenemang i St Louis. Jag flög dit och hängde med deras innersta krets. Det reportage jag och Björn gjorde är en viktig berättelse för att förstå drivkrafterna bakom det som sedan hände i Kapitolium, säger Lotta Härdelin.

Du är den första kvinnan på 50 år som blir Årets fotograf. Tänker du något om det?
– Ja. Att jag tror att det är viktigt med kvinnliga förebilder oavsett vilket yrke man ägnar sig åt. När jag började på DN på 90-talet fanns fotografen Susanne Wahlström där, och hon fick ett pris ungefär när jag började, för att hon hade rock 'n' rolliserat svensk dagspress. Det insprirerade mig. Att hon tog ut svängarna visuellt i en tidning som DN, det gav mig energi och mod att försöka testa min egen röst.

Fotnot: Journalisten porträtterade Lotta Härdelin sommaren 2019.

Fler avsnitt
Fler videos