Thella Johnson, Johannes Klenell och Kristina Lindh.

De kan bli Årets stilist

13 maj, 2020

För åttonde året i rad delar Journalisten ut priset Årets stilist. Tre journalister är nominerade. Första veckan i juni avslöjas vinnaren som får 10 000 kronor.

De tre nominerade till Årets stilist 2019 är i bokstavsordning Thella Johnson som arbetar halvtid på Sveriges Radio och halvtid som frilans, Johannes Klenell, kulturredaktör på Arbetet och Kristina Lindh, frilansande kulturskribent.

Roligt men förstås också svårt. Så var det att utse de nominerade i år, enligt Helena Giertta, juryns ordförande.

– Det är en verklig glädje att varje år få läsa, titta och lyssna på den mest stilfulla journalistiken. Att sedan välja de tre allra bästa är det luriga. Årets nominerade är alla verkligen skickliga med språket och använder det med både finess och självklarhet.

Juryn har bestått av kulturjournalisten Ulrika Knutson, språkvetaren Patrik Hadenius, Journalistens chefredaktör Helena Giertta och redaktionschef Qia Rindevall.

Första veckan i juni avslöjas vinnaren som får 10 000 kronor i prispengar.

Fotnot: Tidigare vinnare av priset är Andres Lokko, 2018, Jenny Teleman, 2017, Torbjörn Nilsson, 2016, Karin Thunberg, 2015, Björn af Kleen, 2014,  Johar Bendjelloul, 2013, och Carina Bergfeldt, 2012.

Här är de nominerade till Årets stilist 2019:

Thella Johnson, Sveriges Radio/frilans:

Motivering: "Rytmkänslan lägger grunden för en god stilist i radio. Som reporter har Thella Johnson både bredd och djup, bildning, verbal skärpa och ett tränat öra för det sant mänskliga. Hennes intervjuer är konsthantverk."

Grattis till nomineringen!
– Tack så mycket, det var ju jätteroligt. Jag ägnar mig mycket åt just språket. Det är inte alltid det värdesätts i nyhetsvärlden som jag till stora delar rör mig i.

Har du några speciella rutiner eller tips när det gäller det egna berättandet?
– Jag har ofta någon detalj som jag hakar fast i. Det kan vara något som för mig blir en konkret bild av det mer abstrakta som finns i storyn. Jag intervjuade nyligen den indiska författaren Arundhati Roy om hennes tankar om pandemin och världsläget. Vi hade skypesamtal, och för mig blev de konstiga tidszonerna en sådan detalj. Indien ligger på någon sorts halvtimmesmeridian, det blev svårt att komma ihåg vilken halvtimme man skulle ringa. För mig gestaltade det att tiden är ur led på så många sätt just nu, och väckte frågan om vitsen med att dela in världen i tidszoner och stater när vi ändå alla drabbas av det här viruset samtidigt.

Finns det skribenter du inspireras av?
– Ja absolut, jag är bara så dålig på att lista sådana saker. Arundhati Roy är en person som jag gärna läser. Masha Gessen är en annan. Jag tycker om skribenter som tar plats med sina funderingar.

Vad är viktigt att tänka på, tycker du, när det gäller berättande?
– Mitt berättande går mycket på lust. Eftersom jag jobbar med olika språk och pendlar mycket mellan svenska och finska så blir språket kanske lite annorlunda hos mig. Jag simultanöversätter intervjuer mellan språken och skriver aldrig ner något i talspråk, det måste komma naturligt i stunden.

Johannes Klenell, Arbetet:

Motivering: "Med humor och skärpa beskriver han stilfullt samtidskulturen. Det är text utan åthävor som förmedlar sitt innehåll med en närmast osynlig stil. Johannes Klenells säkra språk kan beskrivas som bästa formen av balanserad bruksprosa."

Grattis, hur känns det?
– Jo det känns bra, jag är lite skärrad över beskedet bara. Det är inte varje dag man blir nominerad till någonting. Det känns toppen. Jag är ju redaktör i grunden, då är man van att stå lite mer i bakgrunden.

Hur tänker du kring ditt skrivande?
– Jag tycker det är viktigt att det ska vara underhållande. Det måste finnas en nerv i det man skriver och en närhet till läsaren. Och att det finns en språkglädje.

Lägger du mycket tid på det du skriver?
– Nej. Jag har väldigt mycket ångest innan jag börjar skriva, den kan pågå i dagar. Bara det här beskedet kommer nog att ge mig prestationsångest i en vecka. Jag brukar gå upp väldigt tidigt och skriva, klockan fem på morgonen. Klas Ekman, skribent och författare, gav mig det tipset när jag skulle skriva min roman, att jag skulle gå upp och skriva innan klockan nio på morgonen för då har man ingen självkritik i kroppen. Självkritiken kommer ju längre dagen går. Det tar mig oftast inte längre än en halvtimme när jag väl sätter mig. Men det är fruktansvärt mödosamt att komma till den punkten.

Vilka skribenter läser du själv gärna, eller har som förebild eller inspireras av?
– Kristofer Andersson på Aftonbladet tycker jag om att läsa. Åsa Lindeborg har alltid varit en förebild för mig, det var hon som fick mig att börja skriva en gång i tiden. Rent stilistiskt är faktiskt min stora inspirationskälla texten till Ulf Lundells låt Ut ur mörkret. Den återkommer jag till hela tiden. Den handlar om en som sitter och tänker på vad som helst när han kör bil mitt i natten, men den lyckas ändå få en så perfekt tonträff att man dras med.

Kristina Lindh, frilans:

Motivering: "Att märkas eller inte märkas? Kristina Lindhs intervjukonst är till synes enkel. Hon har en omsorg om orden, väntar in nyanserna, som en stressad reporter aldrig hade märkt. Hennes språk låter läsaren andas."

Grattis till nomineringen!
– Tack så mycket. Det känns jättekul. Jag får nog inte något mer gjort idag på grund av glädjeöverslag. Det är verkligen väldigt hedrande. De tidigare nominerade är ju stjärnor rakt igenom.

Vad är det viktiga för dig när du skriver och berättar?
– Det är två saker. Det ena är tillit. En text handlar inte bara om det jag skriver utan också om de ord jag får fram. Att den jag möter kan känna sig trygg i språket och själv våga söka efter de rätta orden. Det andra är hur man förvaltar det. Och då är språket väldigt mycket musik för mig. Musikalitet och rytm. Jag läser ofta mina texter tyst för mig själv och lyssnar på texten.

Har du några speciella inspirationskällor?
– Jag skriver texter som är i gränslandet mellan porträtt och kulturanalys och på ett sätt där jag försöker visa att varje människa också är en berättelse om något större än det personliga och säger något om tiden, samhället och idéer som är i svang. Jag inspireras av skribenter som arbetar på det sättet.

Du skriver för Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Vi och Kyrkans Tidning. Skiljer sig tilltalet i dina texter mellan de olika tidningarna?
– Ja, det gör det. Som frilans behöver man producera väldigt mycket text för att gå runt. För att kunna hålla fräschören som skribent är det bra att ha olika uppdragsgivare, för det är lite olika tonalitet. Annars är det lätt att bli trött på sin röst. Svenskan, Aftonbladet och Vi är tidningar med bred läsekrets, Kyrkans Tidning är en branschtidning. Jag har läst teologi och har den profilen och det är roligt att få använda det.

 

Fotobyline: Thella Johnson (Foto Micke Grönberg/SR), Johannes Klenell (Foto Ylva Sundgren), Kristina Lindh (Foto Stffan Löwstedt).

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Journalisten-podden

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies