Gå direkt till textinnehållet

De har ökat sin publik genom att publicera mindre

The Guardian, News UK, The Times of London och Le Monde har en sak gemensamt. Genom att publicera mindre har de lyckats öka sin publik.

Less is more, verkar gälla för allt fler tidningshus, enligt en artikel i den amerikanska branschtidningen Digiday.

The Guardian uppges ha kapat antalet publiceringar med en tredjedel per vecka efter att de via analysverktyget Orphan märkt att en stor del av användarna inte läste alla artiklar som publicerades. I december 2019 hade de 25 miljoner unika användare, en ökning med cirka 1,8 miljoner från samma månad året innan.

The Times of London har minskat sina publiceringar med 15 procent på sin ”Home news”-sektion, efter att även de har sett att ett antal publiceringar underpresterade när det gällde att locka publik. Det har lett till mer webbtrafik, och i slutändan fler prenumeranter, uppger de. 

Annons Annons

Franska Le Monde har kapat antalet publiceringar med en fjärdedel, och ökat sin onlinepublik med elva procent sedan dess. Le Monde har samtidigt anställt fler journalister, oklart exakt hur många, men är nu cirka 500 journalister på företaget.

– Om du publicerar 100, 500, eller 1 000 artiklar online spelar ingen roll. Det är kvalitén på det som publiceras, samt hur engagerande det är som avgör, säger medieanalytikern Thomas Baekdal, till Digiday.

Fler avsnitt
Fler videos