De betalade för hans historia

7 oktober, 2003

Både Expressen och TV3 betalade 35-åringen för att få tillgång till hans berättelse om tiden i häktet som misstänkt för mordet på Anna Lindh.

Både Expressen och TV3 betalade 35-åringen för att få tillgång till hans berättelse om tiden i häktet som misstänkt för mordet på Anna Lindh.

Den 35-åring som först anhölls för mordet på Sveriges utrikesminister har fått inkomster från flera medier efter mordet. Robert Aschberg var den första som medgav att han betalade 35-åringen för att denne skulle ställa upp i en öppen intervju i TV3.

– Principen att betala är jag för, men jag kan också se att den är problematisk. Att jag själv utnyttjar metoden beror på att jag tror att jag kan hantera den på ett vettigt sätt, säger han.

Hur mycket betalade ni?

– Det säger jag inte, eftersom det är en privat affärsöverenskommelse, förklarar han.

Robert Aschberg lät i en intervju i Resumé antyda att även Sveriges Radio kan ha betalt 35-åringen för hans deltagande i Ekots lördagsintervju. Något som Eko-chefen Staffan Sonning bestämt förnekar:

– Jag är rejält irriterad på Aschbergs antydningar. Vi har aldrig betalat för en intervju och kommer aldrig att göra det heller. Sådan där checkboksjournalistik får de syssla med själva. Vi avstår.

Tog 35-åringen ens upp frågan om betalning med er på Ekot?

– Möjligen kände han på sig att det inte var aktuellt. Han kan ha betraktat oss som seriösa och insett att vår lördagsintervju är ett av landets tyngsta forum att framträda i, säger Staffan Sonning.

Robert Aschberg vill inte hävda att Staffan Sonning på Ekot ljuger:

– Vad jag vet är Sonning en hedersman så det kanske inte fanns någon betalning. Å andra sidan finns det en massa sätt att utan kontanter ge ersättning till de som medverkar, ersättning för kvitton och så vidare, funderar han.

bryt

Den tidning som hade närmast kontakt med 35-åringen var Expressen, som dagen efter frisläppandet dels hade en tvåsidig intervju med honom, dels ett uppslag där mannen berättar om sin tid i häktet, dag för dag. På fredagen den 26 september publicerade Expressen också en debattartikel på sidan 4, skriven av 35-åringen, samt ytterligare en intervju.

Hur mycket fick 35-åringen betalt för sin text på debattsidan?

– Han fick ett helt normalt arvode, svarar PM Nilsson, chef för ledaravdelningen.

Hur mycket är ett normalt arvode?

– Det finns inget fast normalarvode, svarar PM Nilsson med bysantinsk logik, och fortsätter:

– Vad vi betalar varierar beroende på ämne, sammanhang och om skribenten försörjer sig på det. Men det var inget spektakulärt belopp i alla fall.

Angående frågan om vad 35-åringen fick för att ställa upp i intervjuerna i Expressen svarar Thomas Mattsson, editionschef, ungefär lika kryptiskt:

– Vi kommenterar av princip aldrig den typen av frågor, precis som vi inte säger vilka källor vi har, eller om vi betalar arvoden för krönikor eller tips Och det är stor skillnad på det och om jag svarade ”inga kommentarer” på frågan om vad vi betalade 35-åringen.

Men det var ju om 35-åringen jag frågade…

– Ja, men mitt svar gäller principen, inte det specifika fallet. Hade jag svarat på det specifika fallet så kunde det tolkas som en bekräftelse av att vi hade betalat och det gör jag absolut inte. Vi hade hamnat i en omöjlig situation om vi skulle svara på sådana frågor, säger Tomas Mattsson.

Tomas Mattsson medger dock att Expressen bistått 35-åringen med vissa ersättningar:

– Han ville lämna Stockholm för att undgå pressuppbådet och umgås med vänner. Därför intervjuade vi honom på olika orter i Sverige och de resorna betalade vi. Därutöver betalade vi arvode för att få publicera det han hade skrivit i sin dagbok, klargör Tomas Mattsson.

bryt

Den text som Mattsson kallar dagbok var dock ingen skriven dagbok utan en redogörelse dag för dag, berättad för journalisterna Magnus Alselind och Johan T Lindwall, vilket även anges tydligt, på två ställen, i artikeln.

Dagboken är ju ingen avskrift utan en muntlig berättelse för journalisterna. Handlar det inte då om att ni faktiskt har betalat för en intervju?

– Nja, det är väl en illvillig tolkning. Att det är berättat för våra intervjuare är väl mest än teknisk fråga. Vi betraktar det som en dagbok.

Vad tycker du generellt om principen att betala för intervjuer?

– Generellt är det ett arbetssätt man ska avstå från om det är möjligt. Men om det finns starka skäl kan man få göra avsteg från principen. Men vår grundprincip är att inte betala för intervjuer.

Aftonbladet har inte haft några som helst intervjuer med 35-åringen. Informationschefen Olof Brundin säger att tidningen ”inte blev kontaktad” av 35-åringen eller dennes advokat. Aftonbladets redaktionschef Niklas Silow säger att de inte fick direktkontakt med 35-åringen eller hans advokat om en intervju:

– Vi sökte kontakt med honom men fick besked om att han inte var intresserad av att ställa upp. Jag utgår från att han hade ett avtal med Expressen och att han fick betalt. Hur mycket vill jag inte spekulera i, säger Niklas Silow.

pf@journalisten.se

Kommentarer

Det finns 1 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Lars Printzén mån, 2011-12-19 22:18
Checkbook Av Lars Printzén Det vore lite anmärkningsvärt om alla utom 35-åringen skulle få betalt för att berätta sin historia. 35-åringen har oavsett sin bakgrund blivit utsatt för ett journalistiskt övergrepp utan like. Där SVT och de flesta så kallade seriösa tidningar betett sig snaskigare än jag någonsin uppfattat TV3. Lars Printzén

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies