Branschkrav:”Sänk momsen på webben”
Sänk momsen på webbtidningar från 25 till 6 procent. Det kräver bland annat Unn Edberg, ordförande för Sveriges Tidskrifter.
– Tidnings- och tidskriftsbranscherna står inför en stor omställning när allt färre läser papperstidningar och i stället söker sig till webben, konstaterar Unn Edberg.
Det gemensamma kravet framfördes i fredags på Aftonbladets debattsida och var underskrivt av Unn Edberg, ordförande för Sveriges Tidskrifter, Per Hultengård, VD för Tidningsutgivarna, Kerstin Neld, VD ör Sveriges Tidskrifter och Bengt Ottosson, ordförande för Tidningsutgivarna.
– Att ta mer betalt för tidningar på nätet än på papper gör att det blir svårare att genomföra omställningen till digital publicering, säger Unn Edberg.
I dag räknas digitala tidningar som ”tjänster” och måste omfattas av den generella momssatsen på 25 procent.
Det betyder, påpekar författarna av debattartikeln, att momsen på tidningar och tidskrifter fyrdubblas i takt med att läsarna flyttar ut på webben.