"Bezos säkert en väldigt aktiv ägare"

6 augusti, 2013

Jeff Bezos köp av Washington Post är ett av flera exempel på att en helt ny sorts medieägare tar över från de gamla, traditionstyngda ägarna. - Han är en entreprenör och kommer säkert att vara en väldigt aktiv ägare, säger Martin Jönsson, programdirektör på Sveriges Radio.  

Martin Jönsson pekar på att såväl Bezos köp av WaPo som försäljningen av exempelvis Boston Globe och tidigare The Independent, kännetecknas av en ny sorts tidningsägare.

- De mest intresserade av att köpa tidningar är finansmän, riskkapitalister, folk med stora privata förmögenheter och möjlighet att få ihop synergier. De institutionella köparna är inte intresserade, säger han.

Bezos grundade Amazon 1994.

- Amazon och Kindle är ju en av de viktigaste kanalerna för att läsa dagstidningar i dag, det är där man köper tidningsprenumerationer. Visserligen är det Bezos privat som köper WaPo, men han har många tankar kring den digitala affärsmodellen. Han kommer säkerligen att använda sig av kunskaperna från Kindlesatsningen, menar Martin Jönsson.

- Jag blir förvånad om det inte leder till synergier med Amazon.

Martin Jönsson tror att Bezos är en ägare med stora möjligheter att utveckla tidningen.

- WaPo är en väldigt old school-tidning. Den har en jättestor redaktion, är traditionsrik och lever i skuggan av NYT på nätet. Där finns utrymme att göra ganska mycket saker. Nuvarande ägarna familjen Graham är en stark traditionell tidningsfamilj, men jag tror inte att de såg möjligheten att göra stora förändringar.

För förändringar väntar, slår Martin Jönsson fast.

- Självklart får vi se det nu. WaPo är en affär som har befunnit sig i ett sluttande plan länge.

Vilket ägande tror du man kan vänta sig av Bezos?

- Han är en entreprenör och kommer säkert att vara en väldigt aktiv ägare. I hans brev till personalen som publicerats finns många idéer om att utveckla tidningen. Annars hade han inte köpt den.

Martin Jönsson tror att vi kommer att få se mer av förmögna personer som köper dagstidningar, framför allt där det finns en växande marknad.

Men inte i Sverige:

- Vi har inte den typen av finansiärer i Sverige.

”Häftigt och ganska oväntat”, kommenterar medieanalytikern Olle Lidbom Jeff Bezos köp av WaPo.

- Min första tanke var att det är intressant att en så pass internetframgångsrik person ser ett värde i att köpa en dagstidning. Det lovar gott att det är en person som kan internet och förstår nya användarbeteenden. Det ska bli spännande att se hur hans kunskap kan omvandla tidningen, säger Lidbom.

Olle Lidbom pekar precis som Martin Jönsson på att en ny sorts ägare kommit in i mediebranschen.

- De traditionella medieägarna har varit ganska oförmögna att omvandla branschen. Om den ska ha en möjlighet att hänga med krävs kanske en annan sorts ägare som saknar låsningen vid affärsmodellen och som inte är sentimentala och nostalgiska. Många tidningar är ägda av familjeföretag som inte bara bedriver en affärsrörelse, utan också förvaltar ett arv. Ska man lägga ner farfars fars gamla tryckta tidning?

Att Bezos är förmögen bådar också gott, menar han.

- Ett problem för traditionella medieägare har varit att man haft för lite kapital för att göra långsiktiga investeringar, trots vinster. Jag vet inte vilken strategi Bezos har, men det är nödvändigt med pengar på kontot för att kunna investera längre än ett halvår framåt.

Kommer vi få se någon svensk miljardär köpa Svenska Dagbladet?

- Man ska aldrig säga aldrig, men jag tror ändå att de nordiska dagstidningsföretagen har haft sin stora ägaromstrukturering. SvD är väl inte Schibsteds guldkalv direkt, men jag har svårt att se vem köparen skulle vara. Den som gör det är en sjuhelsikes optimist i så fall.

Kommentarer

Det finns 1 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Jan Lindkvist ons, 2013-08-07 08:05
Det intressanta med den här affären är priset. 250 miljoner dollar är kaffepengar för en tidning med sådan prestige som Washington Post. För några år sedan såldes krämarblaskan Wall Street Journal för fem miljarder dollar. Någonting har hänt inom mediavärlden. Vi vet alla vad det är.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies