Gå direkt till textinnehållet

Betalvägg minskade läsartapp på HP

Många redaktioner är i språnget till att införa betallösningar på nätet. Hallandspostens betalvägg har hejdat tidningens prenumeranttapp.  

Hallandsposten införde i mars i år en hård betalvägg. I princip allt egenproducerat material, utom snabba händelsenyheter, är inlåst.

Osäkerheten var stor innan: skulle materialet vara tillräckligt intressant för att folk alls skulle vilja betala för något de fått gratis sedan 1995?
Men det har gått ”väldigt bra”, menar chefredaktör Viveka Hedbjörk. Visserligen har sajten tappat trafik, runt 20 procent, något man hade räknat med.

– Vi har fått 700 helt nya digitala fulltidsprenumeranter. 35 procent av pappersprenumeranterna har aktiverat sina konton. Och vi har framför allt märkt att vi minskar prenumeranttappet sedan vi införde betalväggen. Det är en tydlig trend som står sig månad från månad, och det var vårt huvudsakliga mål.

Viveka Hedbjörk uppmanar alla som tvekar att ta steget att bara våga.

– Jag tror inte det är möjligt att fortsätta finansiera god journalistik bara genom annonsintäkter. Man behöver läsarnas intäkter också. Det är även betydelsefullt i det redaktionella arbetet att veta att man inte är helt annonsberoende. Om vi tycker att vi har en viktig uppgift att fylla måste vi ta betalt.

Få läsare har hört av sig och klagat på betalväggen.

Systertidningen Hallands Nyheter införde samma betallösning samtidigt. Det har inte haft någon avgörande betydelse, tror Viveka Hedbjörk.
– Men det är klart att den dag alla tidningar har en betalvägg så blir det mycket lättare.

BLT och Sydöstran införde en hård betalvägg på sin gemensamma sajt i vintras, efter ett misslyckat försök med en mjuk vägg. Sydöstrans nyhetschef Anders Nilsson kan inte svara på hur många betalande läsare sajten har.
– Min erfarenhet allmänt av betalvägg är att branschen fortfarande befinner sig i ett ingenmansland mellan papper och webb – lite som när musikindustrin stod mellan cd-skiva och betald nedladdning. Det känns som att alla måste hänga på för att det ska lossna.

– Musikbranschen hade inte heller konkurrens av statligt finansierad radio och TV, som webb­publicerar nyheter, även våra, till alla som vill ha, påpekar Anders Nilsson.

Men Viveka Hedbjörk på Hallandsposten håller inte med:
– SR har så ohyggligt lite nyheter jämfört med oss. Och om man tror att kvalitetsjournalistik mår bra av konkurrens så bör vi bara applådera SRs initiativ att vara bra på webben.

Sydsvenskan lanserade en mjuk betalvägg i februari i år. Den första månaden tecknades 1 000 nya, digitala prenumerationer. Siffrorna ett halvår efter start vill Mattias Pehrsson, chef för Sydsvenskan.se, inte offentliggöra.
– Vi tycker att det är för tidigt för att säga något, det här är ett längre projekt, man får ha tålamod. Men vi har sett att tillväxten skedde enligt plan innan semestern.

Med sin betallösning vill Sydsvenskan dels digitalisera sin befintliga läsekrets, dels få betalt för nätmaterialet.

Vad blir nästa steg?

– Vi funderar i banor av att kombinera gratis och premium. Bygga ännu mer mervärde på den betalande sidan. Det är inget unikt, men det är där vi har våra tankar.

FAKTA/Fler betalväggar är på gång

  • TT har sammanställt vilka tidningar som har betalväggar av någon form: Aftonbladet, SvD, DN, Sydsvenskan, Expressen, GP, Hallandsposten, Hallands Nyheter, BLT, Sydöstran, Strömstads Tidning.
  • På gång är bland andra Eskilstuna-Kuriren, NWT, Mittmediakoncernen, Norrbottens-Kuriren och NSD.
     
Fler avsnitt
Fler videos