Gå direkt till textinnehållet

Även Mitt i-tidningarna inför korttidsarbete

Mitt i-tidningarna har nu ett permitteringsavtal. Det berör i stort sett alla deras journalister. 

Under dagen har klubben och ledningen på gratistidningen legat i förhandlingar om permittering för journalisterna. På eftermiddagen fanns det ett avtal klart. 

– Vi börjar med korttidspermitteringar från och med måndag, alla journalister berörs med några få undantag, säger Ida Leveby Andersson, förhandlare för journalistklubben. 

Totalt har Mitt i-tidningarna ett 50-tal journalister på redaktionen. Endast två eller tre av dessa är undantagna korttidsarbete och fortsätter att arbeta fulltid.

Annons Annons

Majoriteten av journalisterna går ned till 40 procent i arbetstid, några till 60 procent. Man behåller 92,5 procent av lönen eftersom staten går in och täcker en del av kostnaden.

– Allt har gått väldigt snabbt. Det gäller för oss att skapa bra förutsättningar tillsammans med arbetsgivaren vilket jag tycker vi har lyckats med under rådande omständigheter. Vi hoppas att detta ska gå över så fort som möjligt, så vi kan försätta med vår produktion som vanligt. Vi tar det här dag för dag nu, säger Ida Leveby Andersson. 

Hur har man tagit det här på redaktionen?

– Min uppfattning är att vi är med på tåget och gör vad som krävs, men det är klart att det är en chock för många och en stor omställning.

På bara ett par veckor har mycket hänt med annonsintäkterna berättar vd Mikael Benckert. Man har ett så kallat negativt inbokningsläge, vilket betyder att fler annonsörer har lämnat än vad man har lyckats få tillbaka. 

– Ska man titta framåt på april, så skulle jag säga att indikationen är att vi kommer tappa 20-30 procent av annonserna om det fortsätter som nu. Då jämför jag med vad som var normalt i april förra året, säger Mikael Benckert. 

Hur länge klarar ni detta utan sparpaket?

– I princip är det inget mediehus som klarar en sån här typ av nedgång speciellt länge, om man inte vidtar åtgärder. Den enda intäkten för vår nära journalistik är ju annonser. Framför allt ska normalt april, maj och juni vara starka annonsmånader för oss eftersom sommaren brukar vara sämre, säger Mikael Benckert.

Fler avsnitt
Fler videos