Annonsförsäljningen rasar för print

11 augusti, 2015

Annonsförsäljningen i papperstidningar via Sveriges Mediebyråer rasade med 15,6 procent under årets första sex månader. Reklamförsäljningen i TV minskade med sju procent.

Medieinvesteringarna som går via Sveriges Mediebyråer minskade under sommaren jämfört med förra sommaren och under första halvåret i år rasade annonsförsäljningen i printmedier med 233 miljoner kronor, eller 15,6 procent, jämfört med första halvåret 2014.

Reklamförsäljningen i TV minskade med sju procent under första halvåret. 

Samtidigt ökade medieinvesteringarna i digitala kanaler med 23,7 procent, vilket motsvarar 363 miljoner kronor. Det visar Mediebyråbarometern med statistik från Sveriges Mediebyråer.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies