Gå direkt till textinnehållet

Aller Media ökar vinsten

Rörelseresultat är det högsta någonsin för Aller Media: 141 miljoner kronor. 70 procent av annonsintäkterna i förlagsverksamheten är digitala.

Rörelseresultatet för Aller Media under räkenskapsåret 2020/2021 är det bästa i koncernens historia, 141 miljoner kronor. Intäkterna ökade med fem procent från 1,66 miljarder till 1,75 miljarder kronor. Det uppger Aller Media i ett pressmeddelande.

– Vårt rekordår grundar sig i medarbetarnas engagemang och innovationsförmåga. Vårt fokus nu är att ytterligare öka takten i vår digitala transformation och därmed vårt digitala erbjudande, säger Lotta Cederbom, som tillträdde som vd för Aller Media i juni förra året.

Aller Media har under året gjort investeringar för att framtidssäkra och utveckla digital produktion och digitala plattformar. Den digitala annonsförsäljningen ökade med nästan 60 procent jämfört med föregående år och uppgick i slutet av räkenskapsåret till 70 procent av de totala annonsintäkterna.

Annons Annons

 

Fakta

Aller Media

I Aller Media-koncernen ingår den klassiska förlagsverksamheten med magasin som Allers, Elle, Allas, Svensk Damtidning, Hänt Extra, Femina, Hemmets veckotidning och Må Bra. Dessutom äger Aller Media ehandelsföretagen Skapamer och My Perfect Day, produktionsbolagen Make Your Mark och OTW samt kommunikationsbyrån Narva.

Fler avsnitt
Fler videos