Aftonbladet.se blev årets bästa svenska sajt
Aftonbladet.se tog hem utmärkelserna Årets bästa sajt och Årets bästa nyhetssajt när Internetworld korade de bästa sajterna. (UPPDATERAD)
Juryns motivering till att Aftonbladet.se var Årets bästa sajt: "Det blir inte alltid fullträff. Men det kommer alltid något nytt runt hörnet. Och det är denna tradition att vara tidigt ute och testa nytt som skapat Aftonbladets unika ställning i Mediasverige. Det faktum att vi har Aftonbladet.se på den svenska webben är en ynnest. Det innebär att utvecklingen drivs på. Det är svårt att konkurrera. Men de som gör det blir garanterat bättre av att försöka utmana en så värdig mästare."
Internetworlds ranking av de 100 bästa sajterna görs årligen och de bedöms utifrån kriterier som stuktur, design, användarvänlighet, tilltal och redaktörskap samt innovation och utvecklingskraft.
"Aftonbladet.se får ofta kritik för både form och innehåll. Samtidigt lyckas de skapa det som många drömmer om. De är ständigt närvarande i alla kanaler, de är sociala och de bryter hela tiden ny mark när det gäller att presentera digitalt innehåll. Deras fokus och upptäckarglädje borde vara riktmärke för alla som arbetar med digital utveckling i Sverige i dag", säger Magnus Höij, chefredaktör för Internetworld och juryns ordförande.
De 100 bästa sajterna är uppdelade i 16 kategorier. I kategorin Tidskrifter vann Chef.se med motiveringen: "Nylanserad snygg och pigg sajt som visar på ett bra sätt hur mindre mediaaktörer kan skapa sig ett avtryck på nätet. Med vältänkt struktur, innehåll och tilltal lyckas Chef.se få även den med måttligt intresse för ledarskapsfrågor att bli engagerad."
Feber.se utsågs till Årets bästa livsstilssajt med motiveringen: ”Det moderna livsstilsmagasinet. En sajt som verkligen lever och verkar i harmoni med nätkulturens snabba strömningar. Feber-nätverket levererar digitalt tidsfördriv av internationellt snitt.”