Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladet storsatsar på breaking – tio nya tjänster

Aftonbladet inrättar tio nya redaktionella tjänster på breaking news-desken – i ett första steg. ”Breaking är viktigt för att fylla på med nya läsare”, säger biträdande redaktionschefen Hanna Olsson Berg till Journalisten.

Aftonbladet utökar desken för breaking news med tio reportrar och redaktörer och lanserar en livetjänst som uppdateras dygnet runt och en öppen chatt för läsare.

– Det handlar om tio helt nyinrättade tjänster, så det är inte fråga om en omorganisation där tjänster samtidigt försvinner från andra delar av redaktionen, säger Hanna Olsson Berg (bilden), biträdande redaktionschef på Aftonbladet och chef för breaking news.

Expressen tar bort sina breaking news-deskar på GT och Kvällsposten och vill satsa mer på premiuminnehåll. Går Aftonbladet alltså i motsatt riktning?
– Vi satsar också på premiummaterial och fördjupande journalistik men vi märker att breaking är viktigt för att fylla på med nya läsare, som så småningom också kan bli Pluskunder. Det finns ett behov av gratismaterial för att nå framför allt yngre läsare.

Annons Annons

Ni tar bort favoritvinjetten ”Supernytt” och ersätter den med ”Aftonbladet Direkt”. Varför?
– I början innehöll Supernytt extremt mycket korta blåljusnyheter. Vi vill bredda liverapporteringen till att också innehålla klassisk snabb nyhetsjournalistik, och samla liverapporteringen på ett ställe. Man kan säga att vi slår ihop Coronalive och Supernytt till Aftonbladet Direkt.

Förändringarna innebär bland annat att Amanda Hällsten och Beri Zangana, som rekryterades in som breakingreportrar tidigare i vintras, och nyhetsreportrarna Gustaf Tronarp och Ebba Thornéus förstärker desken på nya tjänster. Under våren tillträder även de nya breakingcheferna Emma Lovén Svensson och Niklas Eriksson.

Reportern Nivette Dawod som arbetat med Aftonbladets liverapportering om coronapandemin och kommunicerat mycket med läsarna får en ny tjänst där hon ska ansvara för läsarkontakten i nyhetsflödet.

Ni sätter Nivette Dawod på vad som måste vara den otacksammaste uppgiften på Aftonbladet, eller kanske hela Mediesverige – hon ska chatta med fyra miljoner läsare. Hur tänkte ni där?
– Haha. Ja, det är en diger uppgift, men hon kommer inte att göra allt själv förstås. Hennes arbete med läsardialog under pandemin har varit helt otrolig och hon är vår ledstjärna. Vi får väldigt många kommentarer från läsare, och alla är inte så trevliga eller ens publicerbara, men i coronaliven har det visat sig att det går att få en riktigt bra läsardialog. Ju mer man svarar och ju mer tålamod man har, desto bättre blir också diskussionen. Det vill vi utveckla i hela vårt nyhetsflöde, säger Hanna Olsson Berg.

Under våren kommer också flera nya tjänster att tillsättas på videoredaktionen för att stärka videojournalistiken vid breakingdesken.

Fler avsnitt
Fler videos