Aftonbladet fälls för publicering om Urban Ahlin

3 april, 2019

MEN-beslut Aftonbladet bröt mot god publicistisk sed när tidningen i en ledartext oreserverat beskrev påstådda övergrepp, utan att Urban Ahlins uppfattning framkom.

Den 9 januari 2018 publicerade Aftonbladet en ledarartikel med rubriken ”Hanteringen av Ahlin skadar S”. I texten påstods Ahlin ha utsatt kvinnor för övergrepp. Och att det hade inträffat nya fall av sexuella trakasserier, med hänvisning till uppgifter i Dagens Nyheter.

Urban Ahlin anmälde publiceringen till PO för att det enligt honom inte fanns några belägg för dessa påståenden och att de framställde honom som brottslig.

PO skriver i sin bedömning att Aftonbladet tydligt berättat att uppgifterna kommer från DN och även korrekt återgivit att DN berättat om de nya anklagelserna. ”Däremot har tidningen underlåtit att tala om att Urban Ahiln nekar till aklagelserna.”

Aftonbladet ska också ha kommit med påståenden om att han ”ska ha” givit löften till en ung kvinnlig medarebtare om bättre jobb i utbyte mot sexuella tjänster.

För dessa omständigheter bör Aftonbladet klandras för att brutit mot god publicistisk sed, menar PO. Pressens opinionsnämnd instämmer i POs bedömning.

MEN-beslut

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies