Gå direkt till textinnehållet

Affärsvärlden ökar – VA tappar stort

Upplagegapet mellan de två stora affärsmagasinen minskar. Affärsvärlden ökade sin upplaga med fem procent förra året, medan Veckans Affärer minskade sin med 14 procent. I räckvidd är Affärsvärlden i dag större.

Affärsvärldens TS-upplaga för 2011 blev 18 200 exemplar. Veckans Affärers 21 100 – ett tapp på 3 400 ex sedan 2010.

Jon Åsberg är chefredaktör på Affärsvärlden och tror att journalistiken är svaret på konkurrenternas upplageutveckling:

– Jag tror att det reflekterar skillnaden mellan produkterna, som har blivit större på senare år. Vi har satsat mer på analyserande och djupare affärsjournalistik, med granskningar, dokument och längre intervjuer. Det verkar ha varit framgångsrikt och uppskattats, inte minst i de tider av enorm turbulens som har varit.

Annons Annons

Affärsvärlden går också framåt i Orvestomätningen för helåret 2011: man ökar med 6 000 läsare till en räckvidd på 95 000. Därmed är gapet till konkurrenten Veckans Affärer – som når 88 000 – större än någonsin tidigare, enligt Jon Åsberg.

– Det är väldigt roligt och uppmuntrande, jag ser det som ett styrkebesked.

Journalisten har sökt Veckans Affärers publisher Pontus Schultz för en kommentar.

Bonnier Tidskrifters förlagsdirektör Mats Carleson ser en anledning till VAs tapp i turbulensen i världsekonomin.

– Det har ju varit tungt för affärspressen på grund av oron ute i Europa, det ser vi som en stor anledning till att vi tappat, säger han.

– Vi har påbörjat ett förändringsarbete på tidningen under förra året. Vi har bland annat bytt genchefredaktör och vi bygger ut kontakterna med både läsare och annonsörer.

Fler avsnitt
Fler videos