Gå direkt till textinnehållet

2013 – jakten på superbetalväggen

Under året gjorde dagstidningarna på allvar slag i saken och började ta betalt för innehåll på nätet. Men mirakelfixen för pressens pressade ekonomi låter vänta på sig.

Hård eller mjuk betalvägg, spotifyliknande modeller eller plustjänst – på olika sätt testar tidningarna hur webben ska kunna ge dem intäkter.

Ännu famlar de sig fram. Ingen har hittat superlösningen.

De Gota Media-ägda tidningarna BLT och Sydöstran lanserade redan i maj 2011 en gemensam sajt med mjuk betalvägg. Snabba lokala nyheter var öppna för alla medan övrigt material låstes in.

Annons Annons

Efter ett halvår betalade bara 200 aktiva användare per dag för att få tillgång till innehållet bakom betalväggen. Ägaren Gota Media ändrade då strategi och satsade på hård betalvägg.

– Vi arbetar med konceptet allt inkluderat där läsaren betalar ett pris för nyheterna, oavsett var de läses, säger Bosse Johnsson, ansvarig utgivare för BLT/Sydöstrans webb. Att nu ha samtliga lokala artiklar, förutom viktig samhällsinformation, låsta ger en tydlighet för kunden att veta vad de prenumererar på.

Allt lokalt material är prenumererat, webben är i första hand för de som prenumererar på den tryckta tidningen och de digitala kanalerna.

– Övergången från mjuk till hård betalvägg har inte märkts alls vad gäller antal besökare. Antalet prenumeranter på den digitala sidan ökar stadigt, till skillnad från den tryckta tidningen.

Enligt Bosse Johnsson är intäkterna från digitala abonnemang fortfarande små och går inte att jämföra med papperstidningen. Annonsmässigt  har intäkterna ökat med 27 procent under perioden januari-november i år jämfört med samma period 2012.

BLT/Sydöstran har inte för avsikt att ändra reglerna.

– Vi arbetar med allt inkluderat – konceptet, ny form och ny plattform, säger Bosse Johnsson.

Sydsvenskan införde i januari en mjuk betalmodell som ger alla obegränsad tillgång till förstasidan och löpet. Sedan kan man läsa upp till 20 artiklar gratis. Därefter får läsarna betala mellan 28 och 265 kronor i månaden.

– Bara de som har en längre relation till Sydsvenskan måste betala. Vi har behållit reglerna vi satte upp i januari, säger Sydsvenskans pub­lisher Lars Dahmén.

Han anser att Sydsvenskans modell egentligen inte ens är en betalvägg.
– Vissa stänger webben helt och hållet, men vår modell är genomsläpplig och porös. En betalvägg stoppar delning, men vi låter folk dela våra artiklar.

En del har påpekat att modellen kanske är väl genomsläpplig och att det går att lura sig till fler gratisartiklar från Sydsvenskans webb. Men det är inget som bekymrar Lars Dahmén.

– Det går att bryta mot alla system. De som verkligen vill kan göra det om de nu verkligen vill lägga ner den kraft som behövs för att spara 28 kronor i månaden. Vi tar betalt för viktigt och bra material. Folk får själva bestämma om de vill ha full tillgång till materialet eller om de vill ha det i sju dagar eller något annat. Och du väljer själv kanal, vår webb är kanaloberoende.

Lars Dahmén tycker att modellen har fungerat bra, bättre än väntat.

– Prenumeranterna har varit positiva och 50 000 av dem har aktiverat webbtidningen. På Allhelgonadagen gick 39 000 in och laddade hem e-tidningen.

– Det har kommit några sura reaktioner från en högljudd men begränsad del av läsarskaran, som tycker att allt på nätet ska vara gratis.

Han vill i dag inte tala om hur lönsam modellen är.

– Om vi ska tjäna pengar på det här måste vi vara generösa. Vi måste vänta in den övriga marknadens agerande.

Dahmén ser ett mönster i läsarbeteendet.

– Många föredrar att läsa tidningen på papper på helgerna, men digitalt under veckan. Vi ser positiva tecken. En allt större grupp väljer bort papper, men vi försöker få de gamla prenumeranterna att välja webben i stället.

I höstas aviserade Norrländska Socialdemokraten och Norr­bottens-Kuriren (båda ingår i NTM-ägda Norrbottensmedia) att de i november skulle införa hård betalvägg. I princip allt journalistiskt innehåll skulle kosta. Under parollen ”Lokal journalistik har ett värde” publicerade NSD och Kuriren en serie artiklar som förklarade varför god journalistik måste ha ett pris. Ännu i början av december har emellertid ingen betalvägg satts upp.

– Vi har lanserat de nya webbarna, med helt ny form och ny teknik ”under huven”. Vi bestämde oss för att vänta med att koppla på betaldelen till efter julhelgerna, för att ha lite tid till intrimning av de nya sajterna, säger NSDs chefredaktör Kalle Sandhammar.
 

Annons
Fler avsnitt
Annons Hat och hot är brott.
Fler avsnitt
Fler avsnitt

Senaste numret

Gerda Nilsson-Tysklind, Kalla fakta, klippare.
Fler avsnitt
Fler avsnitt