Gå direkt till textinnehållet

13 000 följer RefugeeSweden efter ett dygn

Ett dygn efter att Dagens Nyheter lanserade kontot @RefugeeSweden, som i miniformat porträtterar några av de människor som flytt till Sverige, har det över 13 000 följare i sociala medier.  

Idén till RefugeeSweden föddes för knappt två veckor sedan, efter att en läsare tipsat chefredaktören Peter Wolodarski om att DN borde göra som sajten Mashables twitterkonto över offren i Parisattackerna (@ParisVictims), fast för att ge namn och röst åt de många tusen människor som varje vecka kommer till Sverige.

Bakom de korta berättelser som på Twitter och Instagram skildrar flyktingar och deras tankar och drivkrafter, står DN-praktikanterna Evelyn Jones och Elisabeth Ubbe. De har besökt flyktingförläggningar i Stockholm och där träffat en rad kvinnor och män, berättar sociala medier-redaktören Karl Dalén.

– Att båda pratar lite arabiska var viktigt för att skapa kontakt, säger han.

Annons Annons

På onsdagseftermiddagen har RefugeeSweden 7 600 följare på Instagram och 5 600 på Twitter.

– På Instagram är det högt över förväntan. Man kan jämföra med DNs huvudkonto som har 11 000 följare efter ett års tid. Och det som är roligt med Instagram är att vi ser att många unga hittar dit på egen hand. Det är något vi verkligen vill komma åt, så vi är jätteglada.

– Vi drar igång på Snapchat imorgon.

Vad tror du framgången beror på?

– Det är väl det klassiska. Alla har kunskap om att det är människor som det handlar om, inte bara siffror och volymer, som dominerar i den offentliga debatten. Men man behöver sådana här initiativ för att också känna att det handlar om människor, säger Karl Dalén.

DN planerar att fortsätta publicera minst under december ut. Tanken är att också reportrar ska bidra med miniporträtt, som kan göras när de ändå är ute på andra jobb.

Fler avsnitt
Fler videos