RSF: 22 tidningar tystade på fem år

1 juli, 2021

Reportrar utan gränsers (RSF) sammanställning visar att myndigheter och regimer har tvingat 22 tidningar att läggas ner under de senaste fem åren.

Hongkongs Apple Daily är det senaste i en lång rad exempel på nyhetstidningar som tvingats lägga ned på grund av påtryckningar från myndigheter och regimer som de bevakat. Det visar RSFs sammanställning.

Fyra av tidningarna i RSFs lista har stängts på grund av att myndigheterna strypt deras intäktsmöjligheter:

  • Apple Daily fick sina tillgångar frysta och kunde inte längre betala löner till personalen.
  • Marockos sista oberoende tidning Akbar al-Ayoum lades ned i mars i år efter att tidningen nekats krisstöd riktat till medier under pandemin, samt efter flera år av statlig annonsbojkott.
  • Egyptiska onlinetidningen Tahrir News sajt blockerades av staten i flera månader. Tidningen förlorade därmed alla sina intäkter och stängdes för drygt ett år sedan.
  • I Kambodja krävdes tidningen Cambodia Daily plötsligt på 60 miljoner kronor i påstådd restskatt och tvingades lägga ner 2017.

I Nicaragua tvingade presidenten Daniel Ortega 2019 dagstidningen El Nuevo Diario i konkurs helt enkelt genom att ta tidningens papper och tryckbläck i beslag.

Bland de övriga tidningarna återfinns ryska Vtime, ungerska Népszabadság, tre tidningar i Turkiet, två tidningar i Myanmar, samt tidningar i Tadzjikistan, Azerbajdzjan, Venezuela, Burkina Faso, Niger och Zambia.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies