Tipsa Journalisten »
Telefon: 08-613 75 00
redaktionen@journalisten.se
annons@journalisten.se
15 januari, 2021
Coronakrisen Joel Rasmussen, forskare i riskkommunikation, ska studera hur både medier och allmänheten tagit emot myndigheternas kommunikation under pandemin.
Det är nyligen som kommunikationsforskare har börjat analysera hur förtroende, tvivel och misstro formas i det digitala mediesamhället där myndigheterna är en aktör, skriver Örebro Universitet i ett pressmeddelande.
– Vi vet att förtroende är en förutsättning för effektiv riskkommunikation – och att förtroendet kan sjunka eller öka som ett resultat av riskkommunikation. Det behövs mer kunskap om vad som väcker tvivel, säger Joel Rasmussen i en kommentar.
Han ska även studera andra omständigheter som gör att motsatsförhållanden och grupptänkande kan växa fram.
Det nya forskningsprojektet har fått en miljon kronor från Formas och knyter an till ett internationellt forskningsprojekt som redan pågår, Pandemic Rhetoric (PAR).
Joel Rasmussens uppdrag i den pågående forskningen omfattar främst en granskning av hur myndigheterna kommunicerar under pandemin.
Forskningen ska hjälpa till att analysera vilka aspekter av svensk pandemihantering och riskkommunikation som journalistiken och publiken online framhäver mest.
Texter från Aftonbladet och Dagens Nyheter, inklusive kommentarer, ingår i medieanalysen.
Allmänhetens tolkningar och synpunkter på pandemihantering och myndighetskommunikation ska analyseras ytterligare med hjälp av fokusgrupper.
FOTO: Tomas Ohlsson
26 februari, 2021 |
Coronapandemin drabbar många av medieföretagen som satsar mycket på events. Tidningen Vi gick från tio procent av intäkterna från events till noll 2020, men ser nu en ljusning på horisonten för 2021.
FOTO: Alexander Donka
17 december, 2020 |
Frilansmarknaden sjönk som en sten – själv blev hon långtidssjuk i covid-19. Pandemiåret 2020 blev en dubbel prövning för frilansen Julia Skott.
FOTO: Johannes Nesser
16 december, 2020 |
25 procent av medarbetarna på SVTs lokala stationer jobbar hemifrån, uppger ledningen. Men siffran ifrågasätts av journalistklubben – och på några redaktioner händer det att alla är inne samtidigt.
FOTO: PROpensionären
11 december, 2020 |
Pandemiåret har slagit stenhårt mot annonsintäkterna för de allra flesta tidningar och mediehus. Men inte PROpensionären, som ökar sina annonsintäkter med drygt 1,1 miljon kronor för året.
FOTO: Tor Johnsson
24 november, 2020 |
Flera medieföretag har vidtagit ytterligare åtgärder för att minska risken för smittspridning av coronaviruset. Men på TV4 råder principen ”jobbar man är man på jobbet”. Det har väckt intern kritik.
FOTO: Tor Johnsson
13 november, 2020 |
Statsepidemiolog Anders Tegnell ligger i en egen klass när det gäller mediehanteringen under coronakrisen, visar en undersökning bland 143 svenska journalister.
6 kommentarer
Alla gör fel ibland. Men en del fel är roligare än andra. Nu kan du rösta på vilken som var 2020 års roligaste groda. Sista dag för att rösta är den 18 mars.
journalist, språkutbildare och författare, Stockholm, har avlidit vid 80 års ålder.
blir vice vd för Vetenskapsmedia.
blir ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Modern Psykologi.
Journalisten, Nytorgsgatan 17a, 116 20 Stockholm
Tel:08-613 75 00
E-post: redaktionen@journalisten.se
Journalisten.se har 190 000 unika sidvisningar och 75 000 unika besökare per månad (genomsnitt Google analytics).
Magasinet Journalisten har en räckvidd på 42 000 läsare (Orvesto 2:a kvartalet 2017). Annonsera
Journalisten är Sveriges äldsta och största medietidning. Prenumerera
Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies
Kommentarer
Det finns 1 kommentar på sidan.
Kommentera