TV4 fälls för biståndsnyhet

11 augusti, 2020

GRN-beslut Granskningsnämnden fäller TV4 Nyheterna för ett inslag där det påstods att Sida gett pengar till ett biståndsprojekt med misstänkt korruption.

Den 4 februari sände TV4 Nyheterna ett inslag om misstänkt korruption i ett biståndsprojekt i Kenya, och påstod att svenska Sida skänkt 250 miljoner kronor till projektet.

Sida var dock inte involverat i det korruptionsmisstänkta biståndsprojektet i Kenya, enligt Granskningsnämnden, som därför fäller inslaget för osaklighet.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
GRN-beslut

Journalisten-podden

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies