Nestius: ”Kritiskt ekonomiskt läge”

13 juni, 2019

FOTO: Alexander Donka Mittmedias nya organisation Ett försämrat annonsläge och sämre ekonomi på vissa titlar än vad Bonnier News trodde när de köpte Mittmedia gör att nedbemanningen på 30 tjänster är nödvändig, menar affärschefen Mikael Nestius.

Journalisten berättade i morse om Bonnier News sparplan om 30 journalisttjänster i norra Mittmedia. ”Ett dråpslag för ÖP och ÖA”, enligt klubbordförande Johanna Hejdenberg, som menar att medarbetarnas engagemang tar stryk.

Mikael Nestius, affärschef för Mittmedia, säger att han förstår att medarbetare i Östersund och Örnsköldsvik är besvikna.

– Det går inte att säga annat än att det är ett hårt slag. Men annonsläget har blivit tuffare än när vi gick in i affären. Försäljningen har vikit ännu mer än de försiktiga prognoser vi gjorde, ekonomin är mer ansträngd. Vi har också sett, när vi tittat på ekonomin per ort och titel, att vi har riktigt röda siffror på vissa ställen. Östersund och Ö-vik är sådana, men även på Tidningen Ångermanland och i Västmanland är det ekonomiska läget kritiskt, säger Mikael Nestius.

Hade medarbetarna för höga förhoppningar på er?
– Det kan jag inte recensera, men när vi tittar på siffrorna lokalt kan vi se större bemanning på några ställen än vad ekonomin tillåter, även om vi bemannar ned.

Han menar att Bonnier News även med den föreslagna nedbemanningen väntar sig fortsatta förluster på vissa titlar ”under ganska lång tid”.

– Inte ens med det här kommer vi att vända till ett positivt resultat i Ö-vik, Östersund, Västmanland och på Tidningen Ångermanland, säger Nestius.

Mittmedias nya organisation

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Axel Andén. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies