Krönika

Andreas Ekström Kulturjournalist, Sydsvenskan
skicka e-post rss

Svenska staten
vill svälta ut medier

11 november, 2013

Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Maktdemonstrationer är det värsta jag vet. Varje gång jag ska träffa någon som ser till att jag får vänta hos någon sekreterare i tre symboliska minuter för att manifestera sin position får jag gröna utslag.

Den som är föremål för intervjun tjänar inte på det.

Förr i tiden – jag vill tro att det är ovanligt i dag – kallade personer i maktpositioner gärna in sin besökare, och lät sedan besökaren stå och vänta i en halv eller en hel minut på att någon synbarligen viktigare uppgift skulle slutföras innan samtalet kunde börja.

Carl Bildt gjorde en poäng av att låta UD-kollegan Lars Danielsson få vänta, riktigt länge också, på att få ett nytt uppdrag efter det i efterhand rätt märkliga drevet mot Danielsson för regeringens agerande under tsunamikatastrofens första dagar. En ren maktdemonstration, mot en av de få personer som Carl Bildt inte känner sig tryggt överlägsen.

Jag tänker på de här fallen när jag grubblar över riksdagens och regeringens ovilja att genomföra ett redan klubbat beslut, nämligen det att ta bort den vanvettiga reklamskatt som är speciellt riktad mot dagspress.

Personer utanför branschen tror ju inte sina ögon när man berättar om den.

– Jaha, så den värst utsatta och av omställningstiderna hårdast drabbade grenen av journalistiken betalar en extra skatt på sina intäkter? Varför i hela friden då?

– Ja... för att det var typ rimligt förr, när de tryckta medierna drog in så mycket cash. Tror jag.

– Men det är väl inte rimligt nu?

– Nej.

– Men varför tar de inte bort den då?

– De har redan beslutat om det, men...

– Men det händer bara inte?

– Nej.

Jag kan tyvärr inte låta bli att se detta som en maktdemonstration från ledande politiker. Många många av landets folkvalda upplever ett så stort obehag vid normal journalistisk granskning att de därför ogillar granskande journalistik. Det är mänskligt, och inte svårt att förstå.

Men i det ögonblick sådana privata obehagskänslor skapar en osund mediepolitik, då är det dags att reagera.

Just nu sitter ett antal politiker på hög nivå och vet exakt vad den här tokskatten gör med de redan hårt pressade tidningsföretagen. Men genom att vänta med att faktiskt genomföra reformen kan vi ju svälta ut dem lite till, låta dem magra lagom mycket! Det kan de gott ha!

En paranoid misstanke? Kanske det. Men vilka andra rimligare förklaringar har ni hört?

Det går inte att nog inskärpa hur kritiskt läget är. Jag skulle nu, snarast, vilja höra några riktigt kristallklara uttalanden från riksdagspartiernas företrädare om vad de tänker göra för att bidra till att Sverige även i fortsättningen har starka och fria massmedier, som en investering i en fungerande demokrati.

Säg ett enda mål som ska vara viktigare för en medlem av vår finaste folkvalda församling än det.
                                                                        ANDREAS EKSTRÖM

 

P.S. Engelska The Times behövde femton månader på sig – sedan drog sajt med betalvägg in lika mycket som den tidigare helt öppna sajten gjorde. Självklart behövs en djupare analys för att dra säkra slutsatser, men alla som stensäkert dumförklarar alla sådana betalinitiativ ska kanske ta det bara aningens lite lugnare?

Kommentarer

Det finns 8 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av GF tis, 2013-11-12 19:14

Eller så tillhör du MC Donaldsgenerationen som öht vägrar vänta på något what so ever utan vill att allt ska ska ske här och nu på en gång utan en sekunds dröjsmål.

Inlagt av Thomas Bergh ons, 2013-11-13 08:32

För bara sådär två, tre år sedan - och i flera år innan dess -. dumförklarade *journalisterna*, i klump och klunga, alla som sade att dagstidningarna kommer att tvingas ta till betalväggar snart om de vill skydda sitt kvalitetsmaterial. Nänä, du har inte fattat realiteterna här vännen, det är ju reklamen och det fria klickandet som tidningarna ska leva på, det går fint idag och kommer att fungera fint som snus i morgon också. sades det med överlägsna småleenden.

Så länge journalisterna hojtar om transparens men mycket sällan vill ta några öppna diskussioner om de ekonomiska förändringarna i branschen och hur dessa påverkar media, påverkar journalistiken, så är det svårt att se varför vi skulle lita på journalister eller redaktioner.

Och apropå makthavare som vill kontrollera hur de intervjuas: Toby Young beskrev på ett lysande sät i "How to Lose Friends and Alienate People" hur tidningar och massmedieaktörer allt mer hamnar i knät på PR-agenter, "personal publicists" och grindvakter som har kontroll över dem man vill intervjua eller få med i tidningen - samtidigt som man måste dölja detta beroende för läsarna. Boken lästes när den kom av typ varenda yngre trendjournalist eller journaliststuderande i Sverige och recenserades på mängder av håll, den mediekritiska vinkeln var det dock ingen som såg eller plockade upp.

Inlagt av Andreas Ekström ons, 2013-11-13 15:36

GF: Eller så gör jag inte det.

Thomas Bergh: Journalisterna är rätt många, och vi tycker inte alla samma sak. Men om det är NÅGOT branschen har varit transparent med de senaste åren, så är det väl berättelsen om den nya mediekartan? Det måste ha skrivits tusen svenska artiklar om detta. Allt från läsvanor till intäkter till webbutveckling har bevakats enormt intensivt.

Inlagt av Onkel Vanja ons, 2013-11-13 23:02

Kära hjärtanes! Behöva vänta i väntrummet ett par minuter hos tandläkaren, advokaten eller rentav den hårt upptagne "makthavaren", kanske rentav tillsammans med den vanliga, enkla menigheten. Man förstår att Andreas känner sig kränkt, och det med rätta!

Dessutom har han givetvis rätt i sak, ty som det gamla lobbyistordspråket lyder: åt den som har, åt honom skall varda givet. Följaktligen bör vi givetvis avskaffa allt vad skatter och pålagor heter här i landet så länge de kan drabba någon enda liten företagare i någon som helst bransch. Lyssnar man noga på landets små- och storföretagarorganisationer finns det nämligen ingen hejd på hur staten förföljer deras stackars medlemmar med krav på orättvisa skatter av alla de slag.

Men visst gärna för mig, avskaffa gärna reklamskatten, men inte utan att samtidigt avskaffa presstödet för de tidningar som åtnjuter sådant och för all del även distributionsstödet. Då skulle också det utstuderade bedrä.., jag menar hyckleriet med två eller flera titlar med identiskt innehåll äntligen få ett slut.

Inlagt av Thomas Bergh tors, 2013-11-14 13:35

Andreas: jo, det har skrivits en hel del, i tidningar och på journalisters egna bloggar - men väldigt litet som öppet har försökt diskutera hur den nya medievärlden faktiskt förändrar (inte automatiskt lika med förbättrar) journalistiken, varför vissa slags content blir lättare att göra och andra tycks så mycket svårare att göra nu än för trettio-fyrtio år sedan. Grävande reportage, långintervjuer som inte primärt handlar om den intervjuades senaste produktsläpp eller "femton minuter i ljuset" och långa, ohejdade, inträngande debatter utan färdigskrivna rollhäften - sådant tycks vara fördömt mycket svårare för både tidningar och etermedia att göra idag, trots att det är genrer som de flesta i media ändå står och hyllar och som publiken också sätter värde på. Hur de här förändringarna kan slå mot det egna företaget eller mot redaktioner i närheten, inte bara för branschen i allmänhet, det har det skrivits ganska litet om.

Hur förändringarna i mediala strategier, betalningsvilja, sätten att skapa nyheter och läsvanor kommer att påverka massmediala aktörer, och vad man kan göra för att möta det - nej, det diskuteras sällan med nån speciell skärpa. Om man hittar den sortens inlägg, ja, då är det oftast kryddat med hurtiga eller kåserande uppmaningar: Häng med dit vi tänker köra på den här redaktionen! ungefär - det var mycket tydligt i debatten mellan Mats Svegfors och Svenskans nya ledning för något år sedan.

Eller det kanske är så att jag väntar mig ett litet mer problemdrivet grepp i den sortens analyser, ett upplägg som utgår från problem, omorienteringar och belagda förändringar och resonerar tätt kring dessa, kppplar dem till ekonomi och nya läsvanor, snarare än att man utgår från anekdoter kring den ena eller andra redaktionen eller kåserande hänvisningar till hur tidningar beskrivs i en färsk Hollywoodfilm eller tv-serie.Det senare är bara alltför vanligt och känns ganska plojigt: redaktioner av den art som beskrivs i t ex The Newsroom, med de resurserna, finns ju inte i Sverige.

Inlagt av arthur lör, 2013-11-16 19:13

Att The Times efter femton månader med betalvägg uppnådde samma intäkter som den öppna gjorde är väl ingen framgångssaga? Syftet med betalväggen måste ha varit att tjäna avsevärt mer pengar, eller hur?

Inlagt av Karl-Åke ons, 2013-11-20 23:26

"Carl Bildt gjorde en poäng av att låta UD-kollegan Lars Danielsson få vänta riktigt länge". Ehh? Bland västliga demokratier är det nog bara i nepotist- och ankdammslandet Sverige som en av de högsta politiska tjänstemännen i en nyss avgången regering utan vidare kan förutsätta att den nytillträdda regeringen ska ge honom eller henne ett nytt jobb, och inte ett jobb vilket som helst, utan som regeringens personliga sändebud i ett annat land; ett uppdrag som alltså förutsätter ett stort mått av personligt förtroende.

Vad är det här för löjlig vinkel? Ibland måste man helt enkelt finna sig i att. vänta här i livet.

Inlagt av Andreas Ekström tors, 2013-11-21 10:16

Onkel Vanja: Håller med, se här: http://www.journalisten.se/kronika/presstodet-till-och-med-ordet-ar-fel

arthur: Vi är ju inte vid vägs ände ännu. Riktningen är lovande.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies