Smicker biter!

19 april, 2010

Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Den som intresserar sig för kombinationen kultur, ekonomi och internet har knappast undgått The Pirate Bay-kände Peter Sundes nya projekt Flattr.

Tekniken är ganska enkel: Du betalar in ett fast belopp till ett Flattr-konto varje månad. Alla som har en sajt, stor som liten, kan lägga upp en Flattr-knapp på den. Och så fort du som användare är inne på en sajt som du uppskattar kan du klicka på Flattr-knappen.

Vid månadens slut räknas dina klick, och ditt i förväg bestämda belopp fördelas efter hur du har klickat. Det spelar ingen roll om du lägger en femtiolapp eller tio gånger det, principen är densamma.

Och plötsligt har det blivit möjligt för var och en att mikrodonera pengar – en nöt som stora och bekväma bolag har misslyckats med att knäcka i tio år eller mer.

För Peter Sunde och hans medskapare är affärsidén alldeles utmärkt: De behåller tio procent av de insatta beloppen. Det är i procentenheter räknat ungefär fyra gånger så mycket som ett vanligt kreditkortsföretag.

Girigt? Lite, kanske. Men ändå helt rimligt. Flattr behöver stora trafikvolymer och ett utbrett användande för att lyckas, och grundarna säger att de planerar att sänka sin procent senare.

Jag rekommenderar alla att testa så fort tjänsten lämnar beta-stadiet och blir öppen för alla, och att jämföra med de internationella koncept som bygger på liknande idéer. Och vad mera är: Jag rekommenderar alla seriösa innehållsproducenter att genast bjuda Peter Sunde på lunch. Här kan finnas möjliga samarbeten som bara för några år sedan hade verkat som en social omöjlighet.

Mitt tips är att Google – som har utfäst sig att förvärva ett företag i månaden – redan har stenkoll på Flattr. Den egna betaltjänsten Checkout skulle med Flattr få ett spännande komplement för en helt annan typ av transaktioner, och i kampen för att inte bli alltför beroende av PayPal för en viktig del av internet, nämligen de privata transaktionerna, är Google alltid berett att lämna mittfåran kring sök och sortering direkt om rätt läge kommer.

I antologin ”Gratis?” som utkom på förlaget Volante förra året skrev jag ett kapitel om den gåvoekonomi som växer fram när upphovsrätten angrips från alla håll. Det finns fördelar och nackdelar med denna gåvoekonomi. En av de största nackdelarna är att den som tidigare var försäljare av sitt material nu blir tiggare, medan den som var köpare blir mecenat. Och rätten att ta betalt för det man har producerat är fortfarande i praktiken borta.

Icke desto mindre: Ett konstruktivt försök att se på problematiken med den oavlönade men utnyttjade upphovsmannen har kommit – från ett helt oväntat håll. Låt inte det faktum att det är just Peter Sunde som ligger bakom den här innovationen hindra någon från att se vilken potential den har.

ANDREAS EKSTRÖM

Kulturjournalist på Sydsvenskan

Kommentarer

Det finns 2 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Susan WR mån, 2011-12-19 22:19

Hej, ja inte blev vi klokare av din artikel…

What´s in it for me? Dvs varför ska jag göra detta, jag får ju inga pengar eller ngt annat heller för den delen. Du kanske kunde utveckla detta något med Flattr, vare sig jag el min partner förstår varför vi ska gå in i detta?

Inlagt av Andreas Ekström mån, 2011-12-19 22:19

Varför du ska använda Flattr som läsare av webbsidor menar du? För att du, frivilligt, själv vill löna personer som förser dig med ett intressant innehåll. Här finns en möjlighet att göra det.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies