Krönika

Björn Häger journalist & journalist­utbildare
skicka e-post rss

Du kan inte ana
vad som händer sen

15 december, 2015

Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

WTF!  Här är 6 helt SJUKA grejer om Jimmie Åkesson, porrmodeller och pepparkakor – du kan inte ANA vad som händer JOURNALISTERNA sen

Välkommen till den här lektionen i journalistik. Idag handlar det om hur man når det yngre marknadssegmentet. Medelåldern på pappersläsarna närmar sig hundra år, så nu måste vi tänka nytt.

Den här publiken vill inte ha traditionella nyheter. De vill ha sådant som får dem att förfasas, häpna och skratta. Det är först då de vill läsa och dela. Man måste satsa viralt, få in dem via delningar på Facebook.

Vi kan ta en nyskapande ”nyhetssajt” som exempel. De har en affärsidé andra medier sneglar på. De struntar i pressetik, kollektivavtal och riktiga löner. Här kan ni få praktikplats. Och jobba häcken av er gratis med framtidens journalistik.

Lektionen kan börja. Här är 6 punkter på temat: så blir du viral

1. Skriv massor om SD

Sverigedemokraterna är det enda parti som vi tror genererar trafik. Här kan du öppna för redaktionens fantasi. Några uppslag: Testa här: Hur mycket Sverigedemokrat är du? 7 knep för att inte bli sverigedemokrat. 5 saker som visar att Sverigedemokraterna har fel. SD vill förbjuda homosexuella från att bli föräldrar. SD vill tvångsomhänderta gravida som snusar.

Glöm inte att koppla till invandring och rasism.

2. Skriv skruvat eller politiskt om sex

Att sex intresserar är inget nytt. Men nu krävs rubriker som: Mamman hittade sonens sexleksak – frågade sonen vad det var, Därför ska du inte nakengoogla kändisar, eller Manlig porrmodell sökes – uppfyller du kraven? Men tänk på att bilden från pungfesten i Paradise Hotel blir klickad av många, men delad av få. Grejer om sex delas bara stort om de kopplas till politik och handlar om till exempel samtyckeslagen och sexuella övergrepp.

3. Fyll ut med bisarra stories

Dammsug världens viralsajter efter knäppa nyheter och strunta i normal källkritik. Några exempel: De smugglade kokaindildo i sina vaginor – får fängelse. Flydde från polis efter misstänkt inbrott – åts upp av alligator. Man försökte ligga med sin husbil. Nya sminktrenden: döda fiskar i ansiktet. Eller från hemmaplan: Kvinnor i Laholm ammade sina katter – blir av med dem. Stockholms stad vill mäta snoppar.

Krydda med grumlig vetenskap: Har du något av de här namnen – då har du lättare att få ragg. Därför tittar din hund på dig när den bajsar.

Konstiga bilder kan också locka, till exempel: Ser du att den här bilden är gjord av 500 penisar?

4. Gör om allt till tester och tips

Tester och tips går hem – och kan tajmas efter säsong. Testa dig: Vem är du i Kalle Anka på julafton? Så ska du göra om du hamnar i en terroristattack. Julklappen till den som har allt – underkläder som doftar bacon.

5. Malla rubrikerna

Glöm journalisttramset med att vara neutral. Tala om vad läsarna ska tycka. Här är filmen som ALLA borde se. Världen är SJUK. Människor gör SJUKA saker. Meddela det. Det den här killen gjorde är det SJUKASTE vi sett. Det den här tjejen gör i sängen är det SJUKASTE vi sett.

Helst ska det sjukaste ni sett på redaktionen inte vara vartenda klipp. Då får ni variera superlativen: Är det här det SÄMSTA frieriet någonsin? Hon får en ful tårta – hennes reaktion är den FINASTE vi sett. Ronaldos version av Jingle Bells är den BÄSTA du hört.

Skräm upp läsarna om faran med att göra fel i sociala medier: Han gillade en bild på Facebook och kan få 32 års fängelse.

Publicera pinsamma privata bilder på människor och uppmana folk att garva åt dem: 21 sköna människor som sökt kärleken på ryska dejtingsidor

Välj ord som går extra bra ihop. Som NAKEN och INSTAGRAM: Hon näckade på Instagram – för att fira sin favoritklubb.

När ord som HYLLAS och SJUKT nötts ut kan de förstärkas: Foppa SUPERHYLLADES i natt. Det här är HELT sjukt.

Ta i ordentligt: OMG! Justin Bieber kommer till Sverige.

6. Satsa på hysteriska åsikter

Fyll ut sajten med debattinlägg om skitfrågor, sex, feminism eller invandring. Några exempel: Seriöst, jag betalar en hundring om jag slipper gå på barnens luciatåg. Jag blev våldtagen av min flickvän. Birgitta, 70: Förbjud pepparkakor. Tio vidriga saker män har gjort. Killar borde bli glad att bli kallade fuckboy. Kan inte alla män hålla käften? Stäng gränsen nu – annars smäller det. Flyktingar som ljuger om sin ålder ska utvisas. Hur länge orkar SD:s medlemmar? Är Åkessons landsdagar räknade? Kan vi sluta prata om SD hela tiden?

Låt en tolvåring förklara varför han inte gillar feminism – och släpp lös debatten. Lägg ut en film på en lastbilschaufför som försöker köra över flyktingar. Låt läsarna rösta. Rätt eller fel? Vad tycker du?

Oj. Där gick det visst lite för fort. Den tar vi bort.

Nu tar vi paus.

Efter rasten handlar det om native advertising.

Det som förut kallades för textreklam.

Kommentarer

Det finns 16 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Hasse Gänger tis, 2015-12-15 18:42

Spot on! Lysande skrivet om en bransch som i många stycken tyvärr förlorat både fotfäste och förstånd.

Inlagt av Wolf ons, 2015-12-16 09:17

Rolig och träffande lista över ungdomspressen. Två tillägg till ämnen dock:
Zara Larsson - allt vad hon tycker och tänker ska tas upp
Udde former av feminism - alltså inte jämställdhet, utan mer de där som färgar armhålorna blå, gör menstavlor etc

Inlagt av Mikael ons, 2015-12-16 10:52

Lysande! Tack!

Inlagt av Maria Backman ons, 2015-12-16 12:00

Klockrent!

Inlagt av Alexander Bergman ons, 2015-12-16 15:35

En bra beskrivning av nyheter 24

Inlagt av Eva ons, 2015-12-16 18:26

Där satt den. Så här ser det ut när man bottenskrapar journalistiken. Det behöver väl inte sägas vilken sajt som åsyftas?

Inlagt av Johannes ons, 2015-12-16 20:44

Fint skrivet. Gillade även att du kallade det "clickbait", till skillnad från Aftonbladet, som hade kallat det "nyheter".

Inlagt av Christian ons, 2015-12-16 21:40

Det är klart att det finns mycket trams där ute. Men att skriva att "det yngre marknadssegmentet” inte vill ha traditionella nyheter är att göra det enkelt för sig. Har det slagit dig att de kanske bara inte vill ha nyheterna presenterade på ett traditionellt vis? Är man skicklig går det att engagera och upplysa unga läsare, tittare och lyssnare genom nya grepp. Tyvärr är den här typen av generaliserande bakåtsträvaranda och "det var bättre förr"-attityd vad som tvingat många landstidningsjournalister till avgångsvederlag och uppsägningar. Det är klart att journalistiken ska vara ansvarsfull – och gudarna ska veta att det görs många misstag i jakten på de här ”nya greppen” – men man måste också anpassa sig efter utvecklingen.

Inlagt av Conny Hansson ons, 2015-12-16 23:06

That totally made my day!
No...
That TOTALLY made my day!!!

Inlagt av Kristian J fre, 2015-12-18 09:24

Vi som bor på landet, när kan vi få detta?

Inlagt av Palle lör, 2015-12-19 20:26

Ja, det är verkligen förskräckligt det här med utveckling! Tacka vet jag 60-talet. Två radiokanaler, en tevekanal, fasta bokpriser och obrottsligt lojal partipress med annonsmonopol och garanterade karriärvägar. De "professionella idealen" var lätt räknade med en journalistkår som till stor del bestod av mer eller mindre alkoholiserade kufar med på sin höjd sex år i folkskola, utöver en och annan misslyckad akademiker. Visst, det var charmigt.

Tidningarna hade sin chans på 90-talet, men fick då för sig att det bästa sättet att möta den nya företeelsen internet var att ge bort allt innehåll gratis. Det var förstås ett ödesdigert misstag, men att fortfarande efter tjugo år gråta över den spillda mjölken är ju totalt meningslöst. Nu är det som det är och pressens affärsidé som den sett sedan 1830-talet har kommit till vägs ände. Nu är det dags att tänka fram något nytt!

Den nya tiden med dess åsiktsmångfald, formuleringsglädje och möjligheter att med ett par knapptryck ta del av nyheter och impulser från hela världen, är också värd en hel del. Allt var inte bättre förr. Alltför ofta va det tråkigt, ängsligt och förutsägbart.

Inlagt av Gustav Gatu mån, 2015-12-21 20:57

Det finns massor av rimlig kritik att rikta mot Nyheter 24 och branschen i stort, så det är tråkigt när sådan försvinner i drapor om sms-språk, antika rubrikgrepp och missriktad reklamrädsla. Jag skriver mer om det här: http://bit.ly/1NyNWy8

Inlagt av Bee tis, 2015-12-22 07:04

Dina exempel kunde vara taget ur valfritt exemplar av Aftonbladet.
Typisk kvällstidningsjournalistik.

Inlagt av Roger tis, 2015-12-22 11:42

Skrattet fastnar lite i halsen när man inser att det enda sajten med "nyheter" har gjort är att sammanfatta och paketera det alla "seriösa" nyhetsförmedlare gör. Från Ekots fixering vid (sd) till kvällstidningarnas "7saker du inte visste om...".
Dessutom är det de stora mediehusens paradgren att runda LAS och andra trygghetslagar, vilket de sällan rapporterar om. För vem vill bita handen som föder en.

Inlagt av B mån, 2015-12-28 22:24

Välkommen till den här lektionen i journalistik. Idag handlar det om hur man når det äldre marknadssegmentet. Medelåldern på Sveriges radio P1:s lyssnare är lika med folk som glömde stänga av radion innan gled in i en koma så det spelar ingen jävla roll egentligen. Vi vet ändå inte vem som lyssnar egentligen.

1. Nyheter Schmyheter.
Jaså, det har hänt nåt i Paris? Jo men det är en repris av Radioteatern just nu, så sorry. Ekot börjar ju om en timme så de får väl läsa upp ett telegram eller nåt. Imorgon är det direktsänt med nån tomte i Naturmorgon, så han kan väl HF:a några ord om Paris ifrån Tåkern? Vi kan väl ta ett möte om det här, ska vi säga på tisdag?

2. Närvaro på sociala medier
Nu har vi haft workshop om det här med att ”interagera med lyssnarna” så vi ska anställa en självutnämnd ”sociala medier-expert” som vi tar in i slutet av sändningen och som får stamma fram några meningar om vad som ”händer på internet” ala debattprogram i tv cirka år 2001. Glöm inte att upprepa hashtagen #LICENSPENGARISJÖN tusen gånger i FM. Nu tar vi steget in i framtiden!

3. Vikarier = kanonmat
God förebild som public service-bolag? HAHAHA, den var bra du. Skämt å sido, du vet väl att Sveriges Radio drivs av av 50 procent licenspengar, 50 procent blodet från nyutexade JMK-elever i 25-årsåldern. Bara att suga ut och kasta bort. Facket? Aha, du menar den där kufen som stängt in sig på sitt rum och upprepar ordet ”LAS” som en jävla papegoja.

4. DAB
I framtiden kommer alla ha radioapparater som har knappar istället för rattar. Jag vet,, värsta sci fi! Det kostar bara som Estlands försvarsbudget, men det är det lätt värt.

Inlagt av Björn tors, 2015-12-31 17:30

Klar igenkänning efter 10 år på största nyhets-sajten. Numera går jag bara in på sidorna för att omgående lämna dem. En gammal dum ovana.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies