Det behövs fler som Maths O Sundqvist

12 april, 2005

Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Det är svaga, passiva ägare som håller sig i bakgrunden som gör att en tidning kan bli så totalt frånåkt som Länstidningen i Östersund blivit.

Ett enda litet ord – ägare. Vad ska dom vara bra för? Jag menar, ingen uppskattar dem ju.

Titta bara på Bonnier. Regeringen ser deras framgångar och dominerande ställning som ett hot medan näringslivet tycker att de är dåliga ägare eftersom de inte styr upp och effektiviserar hårdare än dom gör. En corporate raider förklarade till exempel att det finns inget bolag i Sverige som han var lika sugen på att gå in i, ”ratscha lite” och frigöra värde.

Och så ser det väl ut lite på de flesta ställen runt om i Mediesverige, det är familjeägda stiftelser med förlamande konflikter mellan olika kusingrenar och under tiden travar verksamheten på i sin lugna mak.

Jag tror att detta är dåligt för den svenska mediemarknaden och dåligt för journalistiken.

bryt

Alldeles nyss fick Peter Swedenmark sparken som politisk chefredaktör efter 20 år på Länstidningen i Östersund och dagarna efter skrev han en debattartikel i Svenska Dagbladet där han varnar för en ny typ av tidningsägare som hotar bli svenska Berlusconis. Swedenmark nöjer sig dock inte med att kalla Länstidningens Maths O Sundqvist för Jämt-Berlusconi utan svingar vilt mot Pravda-mentaliteten hos styrelsens s-ledamöter, okunniga konsulter, småpåvar inom rörelsen, externa annonsbyråer och folk som tjänat pengar på aktieaffärer och till sist lyckas han med det konststycke som inte ens Lars Rahmqvist klarade – att göra det egna fallskärmsavtalet till en facklig stridsfråga och ett hot mot yttrandefriheten. Det han vill ha, säger han, är den gamla sortens ägare som föredrar att diskret verka i bakgrunden och som lämnar ansvaret till de yrkeskunniga.

bryt

Det är inte svårt att förstå varför Swedenmark blir bortlyft. Under de senaste 20 åren har Länstidningens ”yrkeskunnande” lett till att tidningen tappat sin ledande position till Östersunds-Posten. ÖP var en av de första svenska dagstidningarna på nätet. Under dåvarande VDn Jesper Kärrbrink, i dag VD på Svenska Spel, startade man reklambyrå, radiostation och TV-kanal och blev ett modernt, välskött mediehus. På Länstidningen däremot satt Swedenmark och förväntade sig att passiva ägare skulle slanta upp 5 – 6 miljoner om året så att han kunde fortsätta skriva sina välformulerade ledare på temat ”allt var bättre förr”.

bryt

Det är svaga, passiva ägare som håller sig i bakgrunden som gör att en tidning kan bli så totalt frånåkt som Länstidningen i Östersund blivit, på samma sätt som det var svaga passiva ägare som föredrog att hålla sig i bakgrunden som bar ansvaret för det som hände i Skandia. Det är ingen skillnad för att det ena är ett medieföretag och det andra inte.

Så min åsikt från läktarplats är att svensk mediemarknad behöver fler ägare som Maths O Sundqvist, ägare som gillar medier som medier och som är beredda att satsa sina egna pengar och sin egen kompetens på att bygga den enda sorts tidningar som verkligen kan vara självständiga opinionsbildare, nämligen de som täcker sina egna kostnader.

bryt

En sak till: En gång för mycket länge sedan i Australien såg den unge Rupert Murdoch sin far drabbas av just det öde som drabbat Peter Swedenmark, att bli sparkad från den tidning han dominerat i decennier. Det knäckte gubben Murdoch och det övertygade sonen om att om han verkligen ville något inom medier, då var han tvungen att själv äga de tidningar han arbetar med.

erik.hornfeldt@tre.se

Kommentarer

Det finns 3 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Anders G Bergquist mån, 2011-12-19 22:18

Äntligen!

Av Anders G Bergquist

Äntligen någon som vågar lyfta fram att Maths O Sundqvist mer eller mindre ensam lyckats rädda länstidningen TROTS Swedenmark och diverse andra bakåtsträvare.

Hur ofta har inte tidningar drivit kampanjer mot fallskärmsavtal? Det här är väl första gången man ser en organiserad kampanj för en fallskärm?

Anders G Bergquist

Inlagt av Anders mån, 2011-12-19 22:18

Ursäkta?

Av Anders Lundgren

Säga vad man vill om fallskärmsavtal men det var ju inte det enda som saken gällde, Swedenmarks arbetsbeskrivning skulle ändras radikalt och hans lön (som redan var RELATIVT låg) skulle sänkas ytterligare. Vad Mats O S gjorde var att taktiskt utnyttja situationen, erbjud offret en avsevärt försämrad anställning och dra upp värdeordet FALLSKÄRMSAVTAL. Skulle man genomföra samma granskning på samtliga företag i Sverige och sen kräva förmånstagarnas avgång skulle det bli många arbetslösa även “på golvet”. För det kan ju inte vara summan på avtalet som styr det måste väl vara principen?

Anders Lundgren

Inlagt av Jonas Morian mån, 2011-12-19 22:18

Märklig diskussion

Av Jonas Morian

Det är väl ändå inte Peter Swedenmark som kan ställas till svars för hur Länstidningen som företag skötts? Och med Erik Hörnfeldts resonemang om att ledarskribenter ska täcka sina egna kostnader så borde väl i så fall allt utom prenumerations- och annonsavdelningen på tidningen läggas ned – de kostar ju bara pengar!

Jonas Morian

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies