Gå direkt till textinnehållet

Spara texter och bilder i molnet

Vill du kunna jobba från olika datorer, dela dokument med kollegor i en grävgrupp eller slippa skicka tunga filer per mejl? Då ska du lägga materialet i molnet.

Att använda sig av molnet innebär att program och filer inte ligger på datorns hårddisk, utan att man istället får tillgång till dem via internet.

Idag finns flera kostnadsfria webbtjänster som erbjuder detta. En av de bästa är Dropbox, en extern hårddisk som automatiskt kopierar ditt material.

När du installerar Dropbox får du en mapp på skrivbordet där du kan spara dina filer. Det innehåll som läggs i Dropbox-mappen kan man sedan komma åt från vilken dator som helst.

Annons Annons

Ett givet användningsområde är möjligheten att kunna arbeta från flera olika datorer utan att behöva flytta sina filer. Praktiskt om man exempelvis vill kunna jobba hemifrån.

Ett annat användningsområde är grävgrupper och andra redaktionella projekt där man har gemensamt material. Lägger man filerna i en mapp i Dropbox kan man ge alla inblandade kollegor rättighet att öppna mappen. På ett kick har grävgruppen en egen server för gemensamt researchmaterial.

Ytterligare en nytta är att man kan använda Dropbox för att skicka bilder eller dokument. Man lägger filerna i en Dropbox-mapp och ger mottagaren rättigheter att hämta dem. Dropbox ersätter inte system där man med FTP skickar upp bilder i tidningens bilddatabas, men det sparar tid och utrymme i de lägen där man annars hade mejlat.

Nackdelen med Dropbox är säkerheten. Känsligt material eller lösenord bör man inte spara i molnet. Å andra sidan har du en backup om din dator blir stulen eller går sönder.

Ytterligare en hake är utrymmet – Dropbox erbjuder två gigabyte gratis utrymme, och vill man ha mer kostar det pengar. Men för en skrivande journalist räcker två gigabyte långt.

Lisa Bjerre

Fler avsnitt
Fler videos