Måste jag berätta om diagnosen på jobbet?

10 november, 2021

Jag har fått en sjukdomsdiagnos och behöver särskilda anpassningar för att kunna utföra mitt arbete. Problemet är att jag inte vill att min chef, och särskilt inte mina kollegor, ska känna till vilken diagnos jag har. Hur gör jag?

För att du ska kunna kräva anpassningar av din arbetsgivare måste du medverka till din egen arbetsmiljö. Du behöver därför berätta om vilka behov du har och låta dem ta del av eventuella läkarutlåtanden som kan vara till hjälp för att anpassa din arbetsmiljö. Däremot måste du inte uppge exakt diagnos och du kan be din läkare att utelämna den från eventuella intyg. Du har också rätt att så långt det är möjligt välja vilka som tar del av informationen. Ta gärna stöd av ett lokalt skyddsombud på din arbetsplats.

Har du en facklig fråga som behöver svar? Fråga Journalistförbundets experter. Mejla frågan till: fragaforbundet@journalisten.se så kan du få svar här eller i papperstidningen Journalisten.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies