På mindre än tre år har 75 procent av journalisterna på videodesken sökt sig därifrån eller sagt upp sig. FOTO: Tor Johnsson

Larmet från tv-huset

29 oktober, 2019

Det här reportaget skulle ha handlat om SVT Nyheters onlinestrategi. Men det tog en helt annan vändning. Vårt besök blev som att öppna dammluckorna. Aldrig har vi fått så många mejl och telefonsamtal om problem på en arbetsplats. Medarbetare berättar om problem med arbetsmiljön, med ledarskapet och om en journalistik som skaver. I kritiken finns en omtanke om public service, men allt fler undrar vart SVT är på väg. Klarar man ens det viktiga uppdraget att skildra hela Sverige?

Genom källor inne på SVT har vi på Journalisten under hösten tagit del av besöksstatistik på SVTs sajt, med topplistor över mest lästa nyhetsartiklar, mest tittade videoklipp och genomsnittliga tittartider. Det är inga företagshemligheter direkt, men statistiken har väckt frågor. Fra

DEN HÄR ARTIKELN ÄR LÅST. LÅS UPP OCH FORTSÄTT LÄSA NU.
 
DETTA FÅR DU SOM MEDLEM ELLER PRENUMERANT
Ett urval av det bästa från webben och pappersmagasinet
Tillgång till arkiv av fördjupningar och personporträtt
Särskilt utvalda nyheter
Metodartiklar
SVT Nyheter

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies