Ottar

16 november, 2018 | blev Årets tidskrift fackpress print vid Tidskriftsgalan den 7 november.

Här är alla vinnarna i Årets tidskrift:

ÅRETS OMSLAG: 
Fokus nr 19 2018

Juryns motivering:

Med ett fräckt men ändå enkelt grepp tar omslaget läsarens fulla uppmärksamhet. En självklar men också utmanande bild som med en blodfull rubrik hamnar mitt i prick och lyfter ett hett och känsligt ämne.

(Motiveringen ändrad, efter att fel motivering skickats ut)

ÅRETS DIGITALA TIDSKRIFT FACKPRESS
: Chef

Juryns motivering:

Konkurrensen om läsarna är tuffare än någonsin. Men tack vare ett tydligt läsarfokus och vältrimmade digitala muskler fortsätter årets vinnare att leverera värde till en kräsen publik.

ÅRETS TIDSKRIFT FACKPRESS PRINT: 
Ottar

Juryns motivering:

Alltid rolig, aldrig präktig. Alltid inkluderande, aldrig med plakat. Och med en förtroendeingivande förmåga att skilja på aktivism och journalistik. Juryns enda synpunkt är att Ottar borde komma ut oftare.

ÅRETS TIDSKRIFT POPULÄRPRESS PRINT: 
Filter

Juryns motivering:

Envetet, ambitiöst och outtröttligt tar de sig själva och journalistiken på stort allvar. Årets vinnare har en känsla för vår tid och en vilja att gå bakom det uppenbara. Det är en egensinnig och omdebatterad röst vi inte vill vara utan – Filter.

ÅRETS AD: 
Jenni Carström, Filter

Juryns motivering:

2018 har för detta magasins del präglats av uppmärksammade avslöjanden och granskningar. Årets AD har med självförtroende och fingertoppskänsla lyft journalistiken. Oavsett om det handlat om Palmes mördare eller påfrestande barn så lyckas hon skilja ur Filter i tidningshyllorna.

ÅRETS OMGÖRNING: Hundsport

Juryns motivering:

Vilken resa. I design, i journalistik och i tid. Från  70-tal till 2000-tal. Från rapportering till reportage. Här ges berättandet plats och relationerna sätts i fokus. Välkommen till hundägarens nya bästa vän.

ÅRETS TIDSKRIFTSEVENT: Elle Decoration Swedish Design Awards 2018

ELLE Decoration

Juryns motivering:

Priset Årets Tidskriftsevent går till ett koncept som har förnyats utan att tappa kontinuiteten. Ett evenemang som levandegör varumärket genom att på många olika sätt och i olika kanaler samla kring-kunskap och inspiration. Konsekvent, inkluderande, engagerande, varumärkesbyggande och lönsamt!

ÅRETS DIGITALA TIDSKRIFT POPULÄRPRESS: The Local

Juryns motivering:

Genom ett starkt journalistiskt arbete och ett väl utvecklat digitalt koncept har denna sajt haft en imponerande resa det senaste året. Genomslaget är stort både i Sverige och internationellt – inte minst när det handlar om bilden av Sverige.

ÅRETS JOURNALIST: Matilda Gustavsson, DN Lördag

Juryns motivering:

Ibland väljer man att läsa enbart utifrån vem som har skrivit i den trygga förvissningen om att bli belönad. Årets tidskriftsjournalist förmedlar med kärlek, smärta och glädje, där varje mening ger rytm. Hon skapar ny förståelse kring ofta intervjuade människor – men kanske framför allt om det samhälle vi lever i.

ÅRETS MEDIESÄLJARE: Ida Antebro, Aller media

Juryns motivering:

Årets vinnare är en talangfull mästare som knyter samman alla plattformar på ett fantasifullt och nyskapande sätt. Med ett passionerat driv har hon skapat många lyckade affärer och utvecklat förlagets erbjudanden inom levande varumärken i samverkan med mer traditionella plattformar. Juryn är övertygad om att Årets Mediesäljare 2018 kommer att influera oss länge framöver -  Ida Antebro!

ÅRETS UTVECKLARE: Utvecklingsteamet för KIT Story Engine

Juryns motivering:

Med mod och finurlighet har vinnaren utifrån sin egen redaktionella miljö etablerat ett nytt verktyg som ger turbo åt den visuella revolutionen.

ÅRETS GREPP: Kommunalarbetaren

För novellsamlingen ”Det här får de inte på banken”.

Juryns motivering:

Ett grepp som vinner på stark redaktionell kvalitet och ovanligt finstämda berättelser som i sin enkla form lyser så mycket starkare. Effektfullt, smart och viktigt. Och om de nu inte ”får det på banken”, så får de i alla fall första pris på Tidskriftsgalan. Årets grepp går till Kommunalarbetaren för novellsamlingen ”Det här får de inte på banken”.

ÅRETS SKOLTIDSKRIFT: Latin Lover

Juryns motivering:

Modig, självständig och med en stark egen form och röst. Tidningen representerar inte bara en enskild redaktion utan skolans hela anda och förtjänar därför sin plats, inte bara i skolans korridorer, utan i vilken tidningshylla som helst. Årets vinnare är Södra Latins skoltidskrift Latin Lover.

SVERIGES TIDSKRIFTERS STORA PRIS: Patrik Hadenius

Juryns motivering:

Genom att skapa ett nytt tidskriftsförlag i en tid då få andra såg vår bransch som en tillväxtbransch blev Patrik Hadenius en tydlig förebild och inspiratör. Han såg kraften i den nischade tidskriften, möjligheterna i att skapa spännande affärssamarbeten och självklarheten i att alltid satsa på hög journalistisk kvalitet. Han har lyckats – men också vågat misslyckas. Med sitt mod, sin kreativitet och sin passion för tidskrifter har Patrik Hadenius kommit att bli en kraftkälla för hela tidskriftsbranschen.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies