Gå direkt till textinnehållet

Maria Domellöf-Wik: ”Policy för nöjesbevakningen kan få bort fan-journalistiken”

80 procent av dagstidningarnas nöjesmaterial innehåller ingen analys utan är enbart rapporterande. Den granskande nöjesjournalistiken lyser helt med sin frånvaro. Det framkommer i en JMG-rapport som diskuterades på grävseminariet.

80 procent av dagstidningarnas nöjesmaterial innehåller ingen analys utan är enbart rapporterande. Den granskande nöjesjournalistiken lyser helt med sin frånvaro.
Det framkommer i en JMG-rapport som diskuterades på grävseminariet.

Maria Domellöf-Wik, JMG-doktorand och nöjesreporter på GP, har gått igenom fem dagstidningars nöjesartiklar en vecka under 1979, 1989 och 1999.

De undersökta tidningarna är Aftonbladet, Arbetarbladet, Expressen, Gefle Dagblad och Sydsvenska Dagbladet.

Annons Annons

Materialet, som omfattar drygt 2 800 texter, har sorterats i två kategorier; analyserande och rapporterande. Under den studerade veckan 1999 kunde enligt Maria Domellöf-Wik bara en av fem texter betecknas som analyserande.

För de båda lokaltidningarna i Gävle noterades en liten ökning av analyserande texter mellan 1979 och 1999 medan andelen analyserande texter i Aftonbladet och Sydsvenskan halverats.

I särklass minst analyserande inslag fanns i artiklar som publicerats inför till exempel skivsläpp, filmpremiärer och liknande. Bara fyra procent av dessa texter klassificerades som analyserande. Andelen ”inför-artiklar” har femdubblats under den studerade 20-årsperioden.

Nöjesmaterialet har ökat markant

Nöjesmaterialet i tidningarna har ökat markant, framför allt i kvällspressen där det fördubblats. Bevakningen av böcker,

författare och tidskrifter har minskat något medan rapporteringen om kändisar står för den största ökningen.

-Ju mindre tid journalisterna får för sitt arbete, ju mindre analyser blir det, hävdade Maria Domellöf-Wik på grävseminariet.

“Viktigt med policy för nöjesbevakningen”

Hon tror att en anledning till den stora mängden okritisk journalistik beror på att bevakningen ofta sköts av unga, oerfarna reportrar som står beundrande inför de fenomen de är satta att granska, något hon kallade ”fan-journalistik”.

-Det finns mycket pengar i branschen och journalisterna utsätts för starka påtryckningar. Det är viktigt att redaktionerna skaffar sig en policy för sin nöjesbevakning.

-Jag efterlyser en mer intelligent nöjesjournalistik. Den behöver inte vara så märkvärdig, det räcker kanske att man frågar sig vem som tjänar på det jag gör.

sw@sjf.se

Fler avsnitt
Fler videos