Gå direkt till textinnehållet

Svar till Helena Giertta

Annonsintäkterna för dagspress har halverats på sju år och papperstidningens upplagor har fallit i decennier. Dagstidningarnas prenumeranter är pensionärer och kurvan på de under 40 som betalar för tidningen ser ut som en störtloppsbacke.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Har denna enorma förändring av människors medievanor helt gått Helena Giertta förbi?, är en fråga jag har ställt mig många gånger. Om alla i allmänhet och MittMedia i synnerhet satsar på papperstidningens redigering och stillbildsfotografier, det som Giertta betecknar som kvalitet, kommer annonsörerna tillbaka och nya prenumeranter står på kö?

Det är allvarligt att Journalistens chefredaktör inte ser sitt ansvar i att belysa och sätta den nya journalistrollen i sina sammanhang. Helena Giertta beskriver MittMedias strategi som ”ett huvudstupa experiment.” Jag konstaterar att MittMedia anställer API-redaktörer och live-redaktörer för att utveckla den digitala journalistiken, vi jobbar stenhårt med paid content för att lära och förstå hur den lokala journalistiken ska finansieras när de gamla modellerna rasar. Vi leder utvecklingen av framtidens lokal-TV och vi inför datadrivna arbetssätt på våra nyhetsdeskar för att förstå vår publik och deras beteendemönster. Vi utvecklar robotjournalistik för att ge vår publik lokal-lokalt innehåll i sina personliga, geostyrda appar. Vi satsar på kvalificerad kultur-och opinionsjournalistik, UX och journalister jobbar hos oss tätt tillsammans och vi samarbetar med Mittuniversitetet i Sundsvall för att påverka journalistutbildningen så att den blir relevant för publikens behov.

Hur speglar tidningen Journalisten och Helena Giertta utvecklingen av det nya medielandskapet och de nya krav som ställs på journalistrollen? Hur hjälper ni era läsare, landets journalister, att sätta denna enorma förändring i sitt rätta sammanhang? Hur uppmärksammar ni utbildningsväsendet på utvecklingen så att SJFs medlemmar får en adekvat grund-och fortbildning?

Annons Annons

Jag är den första att skriva under på att det är extremt hårda tider för dagspressen och landets journalister. Men om MittMedia skulle anamma Helena Gierttas strategi kommer vi inom några få år att tvingas lägga ner och därmed får vi medieskugga i en stor del av landet. Efter de neddragningar som nu aviserats kommer MittMedia att vara Sveriges största dagspressredaktion med 563 journalister. Vi bevakar 63 kommuner och har redaktioner i mer än hälften av dem. SVT lokalt och SR P4 är tillsammans mindre än hälften så stora som Nya MittMedia. SVT har 120 journalister och SR P4 har 140 journalister i våra utgivningsområden.

Vi står som stadig garant för den lokala journalistiken och delade så sent som i måndags i hård tävlan ut ett stort stipendium till Gefle Dagblads redaktion med motiveringen: ”Konkurrensen om publikens tid blir allt starkare. I ett ständigt ökande flöde av intryck visar Gefle Dagblads redaktion vikten av att sätta avtryck. Granskningen av Gävle moské och Sandviks misstänkta mutaffärer i Polen gav ett nationellt eko. Granskningen av skolmiljön, avslöjandena om Gävle kommuns PR-organisation och artikelserien ”GD granskar makten” satte agendan lokalt. GD:s redaktion har byggt ett starkt lag som med mod, engagemang och skicklighet gång på gång lyckas göra skillnad på allvar.”

I Helena Gierttas svartvita värld är det fortfarande arbetsgivaren som är journalistikens fiende, inte utvecklingen.

Den som lyfter blicken ser något annat än hennes lättköpta retorik, ett företag som tar ansvar för den digitala transformationen och därmed säkerställer den lokala nyhetsförmedlingens fundamentala roll för demokratin.

Medlemmar i Journalistförbundet har en chefredaktör som envist spelar allt högre i orkestern medan MittMedia sätter ut livbåtarna.

AnnaKarin Lith

 

SVAR:

När det gäller lättköpt retorik slår AnnaKarin Lith mig med hästlängder. Hon jämför tidningsbranschen med Titanic, mig med orkestern och sig själv med livbåtarna. Tjusigt.

Problemet med Mittmedia är att koncernen förlorat sin publicistiska kompass. AnnaKarin Lith verkar också tro att Mittmedia är de enda som satsar på den digitala transformationen. Så är det förstås inte. Alla mediehus satsar på det. Några har gjort mer än Mittmedia, andra mindre.

Journalisten uppmärksammar hela den förändrade medievärld vi står inför och är mitt i och det kommer vi att fortsätta göra. Jag kommer också fortsätta kritisera Mittmedia när jag tycker att de gör fel, som i det här fallet.

Läs hela min ledare här. Läs för övrigt gärna även min förra ledare.

Helena Giertta

Fler avsnitt
Fler videos