Gå direkt till textinnehållet

Sätt stopp för otryggheten

Mediearbetsgivare säger ofta att syftet med bemanningsföretag är att tillgodose redaktionernas behov av tillfällig personal och vid arbetstoppar.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Senast nu Almega Mediaföretagen som i en artikel i Journalisten (http://www.journalisten.se/nyheter/bemanningsanstallda-far-7-000-kr-mindre-i-lon) intygade att deras medlemsföretag använder bemanningsföretaget så att de ska ”slippa ägna tid åt att leta vikarier och i stället kunna ägna sig åt kärnverksamheten”.

Är det inte dags för arbetsgivarna att sluta låtsas? Är det inte dags att någon gång tala klarspråk? Bemanningsanställda journalister används för att mediebolagen ska slippa ansvaret att anställa direkt på redaktionerna och kunna sänka lönekostnaderna.

Flera stora mediekoncerner har startat egna, interna bemanningsföretag. Det innebär att de via bolag de själva äger och driver hyr ut journalister – till sig själva. Och de inhyrda journalisterna sysslar dagligen med just kärnverksamheten – att göra journalistik. De är reportrar, redigerare, fotografer, webbredaktörer, redaktörer, chefer, ledarskribenter. Inte sällan arbetar de på vakanta tjänster, dag ut och dag in. Det har ingenting med tillfällig personal att göra. Dessa journalister täcker ett permanent behov av arbetskraft.

I dag finns fyra större interna bemanningsföretag som hyr ut journalister: Marieberg Media, Schibsted Media, Kompetens i Skåne och Mittmedia Kompetens. Journalistförbundet har noga följt deras utveckling. Vi har aktiva klubbar med engagerade förtroendevalda i alla bolagen. De bemanningsanställda journalisterna jobbar sida vid sida med sina ”vanligt” anställda arbetskamrater på bland annat Expressen, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Sundsvalls Tidning, Gefle Dagblad och Sydsvenska Dagbladet. De arbetar med samma arbetsuppgifter, men utan att vara direkt anställda av medieföretagen. I vår senaste enkät med våra bemanningsanställda medlemmar (https://www.sjf.se/for-dig-som-ar/bemanningsanstalld/enkat) uppgav tre av fyra att de sällan eller aldrig byter arbetsplats eller arbetsuppgifter.

Men, säger arbetsgivarna då, tidigare var det vanligt att journalister regelmässigt lasades ut efter elva månaders vikariat. Nu erbjuds de i stället trygga anställningar via bemanningsföretagen. Är inte det en förbättring?

Sanningen är att visstidsanställningar förekommer flitigt i bemanningsföretagen inom mediebranschen. 35 procent av våra bemanningsanställda medlemmar uppger att de har någon form av tillfällig anställning. Vi har i upprepade fall sett hur journalister fortsätter att lasas ut. Nu sker detta även i bemanningsföretagen. Laskarusellen fortsätter snurra. Det är bara nya namn på biljettförsäljarna.

De interna bemanningsföretagen framstår allt mindre som en rationell lösning på behovet av flexibilitet – och allt mer som systematisk löne- och villkorsdumpning.

Det här är inte okej. Det är dags att sätta stopp för otryggheten i mediebranschen.

Ulrica Widsell
vice ordförande i Journalistförbundet

Fler avsnitt
Fler videos