Gå direkt till textinnehållet

Samma jobb men olika villkor

Fler medieföretag än Aftonbladet behöver se över hur de använder bemanningsanställda, bland annat utifrån de ekonomiska ersättningarna, skriver styrelsen för journalistsektionen i bemanningsföretaget Mittmedia Kompetens.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Den senaste veckans uppmärksamhet kring journalisters otrygghet i bemanningsbranschen är viktig att prata om

För drygt ett år sedan startade Mittmedia bemanningsbolaget Mittmedia Kompetens, MMK. Antalet anställda är nu 60 personer och vi jobbar på 18 tidningar – från Falun och Gävle i söder till Örnsköldsvik och Östersund i norr.

I jämförelse med bemanningsbolagen i storstadsregionerna är de flesta av oss anställda med fasta placeringar eller går på långa vikariat. Men även vi har ambulerande medarbetare som inte vet om de får jobb hela månaden. När vi frågar våra medlemmar hör vi samma osäkerhet inför framtiden som finns hos anställda i landets andra bemanningsbolag.

Annons Annons

Det är också viktigt att prata om de olika ekonomiska villkor som gäller för oss bemanningsanställda jämfört med de kolleger som vi jobbar med, men som är anställda av Mittmedia AB. En bemanningsanställd som har fyllt 40 år har till exempel inte en extra semestervecka som en kollega i samma ålder har. Den som jobbar eller är ordinarie ledig på en röd dag (som inte är söndag) får inte den kompdag som kollegan får. Totalt handlar det om att en bemanningsanställd får jobba cirka 10-15 dagar mer per år. Och då har vi inte ens gått in på de (förmodade) löneskillnader som finns.

Vår osäkerhet är i dag kanske inte lika stor som andras, men otrygga journalister har svårare att göra ett bra jobb. En trygg journalist slipper lägga energi på att oroa sig för sin egen framtid och kan i stället lägga den tiden på att ta egna initiativ och medverka till en bättre journalistik.

Vi i styrelsen för MMK-sektionen uppskattar att Aftonbladets publisher Jan Helin ska se över hur Aftonbladet använder bemanningsbolag. Kanske är det dags för fler mediekoncerner att göra detsamma?

Styrelsen för journalistsektionen i Mittmedia Kompetens

Fler avsnitt
Fler videos