Gå direkt till textinnehållet

Kents mediestrategi – som ett surt vin

Det blir inga enskilda intervjuer med rockgruppen Kent inför lanseringen av bandets tionde skiva.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

I stället bjuder Kent, via en PR-byrå, in till en presskonferens den 24 april som vem som helst kan anmäla sig till, skrev Dagens Media nyligen.

Kent är ett svårtillgängligt band i samband med konserter och skivlanseringar. P4 Sörmland har många gånger under åren försökt att få enskilda intervjuer med bandmedlemmarna, men det har varit svårt. Ibland har vi lyckats, men ofta har det varit närmast omöjligt.

När gruppen nu släpper en ny skiva och ger sig ut på turné vill medlemmarna inte ge några enskilda intervjuer utan bjuder in journalisterna till en gemensam presskonferens med motiveringen att alla då får en chans och att andra, förutom journalister, exempelvis seriösa bloggare, frilansar och de som driver fanpages på nätet, kan komma. Det blir mer dynamiskt, hävdar PR-byrån som Kent anlitat. Det är ett gott syfte att inte utesluta någon, men på vilket sätt är en stor presskonferens dynamisk? 

Annons Annons

Det är säkert mer praktiskt för medlemmarna att avverka medierna vid ett tillfälle, men dynamiskt och en mångfald av olika perspektiv blir det om journalisterna får ställa sina frågor enskilt.

P4 Sörmland vill göra egna intervjuer med gruppen eftersom vi då kan ställa våra frågor om bandet och deras musikaliska resa. Men Kent vägrar. Vid en presskonferens med landets alla medier blir det svårare att göra ett bra journalistiskt arbete.

PR-konsulten Sandra Nordin säger till Dagens Media att hon beredd på att en presskonferens kan skapa irritation hos kvällstidningarna, men att alternativet är att det inte blir några intervjuer alls.

En gemensam presskonferens är ett stort förakt mot radio, TV och tidningar. Det handlar ju inte om att polisen eller några politiker och tjänstemän ska lämna några besked. Det gäller en ny skiva och en kommande turné med ett av Sveriges mest framgångsrika rockgrupper.

”Tidningarna vill gärna träffa bandet för att ställa sina egna frågor men sedan sitter man där och läser samma intervju ändå. Nu kan en bloggare komma och ställa en helt unik fråga som ingen hade tänkt på”, säger Sandra Nordin till Dagens Media.

I stället för att låta journalister träffa bandet och ställa de frågor man vill och göra ett gott journalistiskt arbete så ställer Kent villkoren och styr medierna och vilken bild som ska förmedlas.

Kent och folk runt omkring dem kallar presskonferensen ”inkluderande”. Förvisso, men då vet inte gruppen och dess management hur exempelvis radio fungerar. På en presskonferens ges inte de förutsättningar som krävs jämfört med enskilda intervjuer i ett annat sammanhang och i en annan miljö.

I stället för att svara på seriösa frågor och ge medier tid och rätt förutsättningar satsar gruppen på marknadsföringsaktiviteter innan skivan släpps, bland annat lanseringen av ett Kent-vin och gruppen lanserar små bitar av vad som komma skall inför skivlanseringen och hoppas att medierna ska skriva om det. Vinet är bara ett marknadsföringstrick och inget annat.

Jag är helt övertygad om att den musikälskande allmänheten vill höra sångaren Joakim Berg och de andra medlemmarna berätta om sig själva och deras musik i stället för att höra varför de satsar på ett eget vin.

Kent kallar sig för Sveriges största rockband. Jag kallar dem för Sveriges mest mediefientliga band. Vinet smakar säkert surt det också.

Fredrik Blomberg
P4 Sörmland, Eskilstuna