Almedalsmingel som ett lotteri

3 juli, 2014

Efter gårdagens nöjesmässiga höjdpunkt, DJ Battle, var det många trötta ögon i paneler och presscenter i dag.  

Dagens Medias och Dagens Samhälles spektakel är en sanslös succé. Sedan 2000 biljetter delats ut stod det ytterligare 8000 i kö som ville komma in. Enligt uppgift delades den sista VIP-biljetten ut till Miljöpartiets förra språkrör Maria Wetterstrand.

Jag hade vis av fjolåret sett till att i god tid beställa biljett och såg fram emot dans- och musik-slaget på Kallis. Men det var många evenemang som tävlade med DJ Battle i år; Fokus hade sin Almedalsfest i St Nikolai kyrkoruin, och så var det reunion för gamla medarbetare på LT. Jag valde att börja med LT-gänget och missade därmed själva mediebattlet där SVT-chefen Eva Hamilton ställdes mot TV4-chefen Casten Almqvist. Det hade varit något att se.

I stället kom jag när alla redan stod som packade sillar framför scenen då oppositionen började sin tävlingsinsats. Mikael Damberg var lagledare och hade bland annat Mona Sahlin som stöd. I Alliansen var det de fyra ungdomsförbunden som var lagledare med bland annat Beatrice Ask och Carl Bildt i laget.

Musikmässigt vann oppositionen stort, men trycket på dansgolvet vanns av Alliansen. Enligt min egen högst subjektiva uppfattning. I omröstningen i publiken vann Alliansen stort.

Men hur är det då med minglandet, som alla förknippar med politikerveckan? Jo. Det är lite som ett lotteri.

Har man tur kommer man upp på listan till DIs champagnemingel. Där samlas affärsfolk och ett fåtal journalister, i huvudsak affärsjournalister. Buffé och champagne står uppdukat och samtalen är intensiva. Och precis som på de flesta mingel är blickarna riktade lika mycket mot nästa person man vill prata med, som på den man just skålat i bubbel med. (På bilden PM Nilsson, Åsa Larsson och Fredric Holmgren)

 

 

En annan vinstlott är STs mingel som hör till de äldsta i Almedalen.

I TCO-parken samlas fackföreningsfolk som träffas dagligen i Stockholm, men här sker det över en korv och en öl. Det är mycket folk men inte trångt. Den virrande mingelblicken är klart mindre förekommande.

(På bilden Brita Lejon och Torbjörn Bredin)

 

Expos mingel är mer av en politisk handling. Stiftelsen bjöd på mingel samtidigt som Jimmie Åkesson höll sitt tal i Almedalsparken, ett par hundra meter därifrån. Där bjöds det inte på något annat än en storbildsvisning av Jimmie Åkessons tal.

Efter talet analyserades och diskuterades det. Den som ville kunde köpa en öl eller ett glas vin i baren. Under talet var det nästan lika tyst som i presscentret under dagtid.

 

 

Jag hörde en historia om pr-byrå som specialiserat sig på att guida i minglandets konst. Det är nog en bra affärsidé.

För många är Almedalen i sig också en bra affärsidé. Enligt Mats Edman på Dagens Samhälle säljer deras Almedalstidningar annonser för 2,6 miljoner kronor. Och enligt de rykten som florerar går såväl Resumé, Dagens Media som båda kvällstidningarna med rejäla överskott tack vare sina papperstidningar under Almedalsveckan.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Plain text

  • Inga HTML-taggar tillåtna.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
CAPTCHA
Detta är för att vi vill säkerställa att du är en mänsklig besökare och för att förhindra automatiserade spaminsändningar.
Redaktionsbloggen

mer

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies