Yttrandefrihet är större

15 april, 2014

Den tredje maj är det Pressfrihetens dag. Då brukar vi uppmärksamma bristen på pressfrihet i länder som Eritrea, Etiopien, Nordkorea, Jemen.    

Det är länder som är sämst i världen på pressfrihet. Sverige placerar sig i toppskiktet. Det är något att vara stolt över.

Pressfrihet betyder bland annat att åsikter som jag, du, staten etc inte delar också ska kunna framföras. Det här är självklara grundprinciper som alla i Sverige delar.

Eller?

I går skrev en av Journalistens reportrar, Johannes Nesser, en intervju med en journalist som hotats när han försökt göra sitt jobb som fotograf. Hot mot journalister är ett växande problem i Sverige och det är inte länge sedan en SVT-fotograf blev misshandlad när han bevakade en demonstration.

Denna artikel har väckt vrede på alla plattformar. Det är naturligt, hot mot journalister är upprörande.

Men det är inte hotet som väcker vrede. Utan att vi skriver om det. Den hotade är misshaglig och har enligt Twitter och kommentarsstormar fel åsikter.

Kritiken går i korthet ut på att den intervjuade fotografen inte bör räknas som journalist. Dessutom ifrågasätts om han verkligen varit med om det han berättar.

Personen heter Roger Sahlström och arbetar på Dispatch International, om det råder ingen tvekan. Han skriver krönikor och fotograferar för tidningen. Tidningen har ansvarig utgivare och har grundlagsskydd. Det finns goda belägg för att det han påstår är sant.

Vi skulle kunna prata om hans tidning, Dispatch International. Förmodligen finns det inte en enda åsikt i den tidningen som jag delar, urvalet av nyheter, uthängandet av människor, ligger förmodligen så långt ifrån vår som man kan komma. Vi kallar den antimuslimsk, den skulle kunna kallas främlingsfientlig, den publicerar rasistiska artiklar.

Men så är det det där med yttrandefrihet och pressfrihet.  Är det rimligt att vi ska göra en åsiktsbedömning av vilka journalister som är okej att hota och vilka som inte är det?

Nej förstås inte. Vi står för yttrandefrihet, att en journalist inte ska hotas, oavsett vilka åsikter hen har.

Kommentarer

Det finns 20 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Plain text

  • Inga HTML-taggar tillåtna.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
CAPTCHA
Detta är för att vi vill säkerställa att du är en mänsklig besökare och för att förhindra automatiserade spaminsändningar.
Inlagt av Kim Ahola tis, 2014-04-15 11:49

Det är naturligtvis riktigt att rapportera om hat även mot sådana som själva sprider hat. Det ena ursäktar ju inte det andra. Mitt problem med artikeln var inte att Sahlström intervjuades, utan att det skedde så okritiskt.

Får jag fråga hur intervjun gick till? Vem kontaktade vem?

Inlagt av Bengt Eriksson tis, 2014-04-15 12:47

Det kan inte vara sant att Journalisten besvarar kritiken så här? Endast så här? Kan det tolkas som annat än att artikeln var så pinsam att den inte går att försvara annat än med en fullständigt missad motattack?

Var finns t ex svaren på mina frågor om källor och formuleringar? Ska jag ta detta "svar" som att det stämmer: Johannes Nesser, som skrev texten, har inte kollat några fakta utan enbart hållit fram öron och block, skrivit ner och förmedlat citat från den intervjuade?

Några saker bör vara rimligt lätta att kolla. De journalister som ska ha hört hoten och glåporden när SD besökte sjukhuset i Malmö, har det kollats med dom om uppgifterna stämmer? Har det kollats med polisen om den intervjuade fick rådet att lämna platsen? Alla hoten som intervjupersonen ska ha fått, har de polisanmälts?

Journalisten - som representant för alla journalister som är medlemmar i SJF - bör föregå med det bästa exempel. Det här var inte det bästa exempel. Det handlar inte om vem man intervjuar utan hur - om käll- och faktakoll.

Inlagt av Helena Giertta tis, 2014-04-15 13:05

Vi kan förstås inte avslöja våra källor,eller vad menar ni Bengt Eriksson, Kim Ahola?

Inlagt av Bengt Eriksson tis, 2014-04-15 13:26

Nu gör du dig ju mycket dummare än du är. Kan du inte svara på mina enkla frågor istället? Att kolla det jag skrev om kallar jag vanligt simpel journalist, vad kallar du det?

Inlagt av Andreas N tis, 2014-04-15 13:38

Kim och Bengt jag tvivlar starkt på om det varit någon på DN eller Expressen eller varför inte Aftonbladet som intervjuades så hade ni inte kritiserat ett jota. Ert missnöje grundar sig endast på ogillande av DI. När det var näthatdebatt om kvinnor så höll alla journalister tyst om efterfrågande om bevis. Uppenbara lögner spreds som sanningar. Att personer som skrev hatfulla texter fick hat emot sig ignorerade man fullständigt.

Nej all kritik mot intervjun har endast dessa grunder, hyckleri och ett motstånd på yttrande och åsiktsfrihet.

Inlagt av Johannes Nesser tis, 2014-04-15 14:30

Jag blev faktiskt lite förvånad över att en del av kritiken mot artikeln handlade om bristande källkritik. Flera ifrågasätter om Roger Sahlström blivit attackerad, hotad och bespottad på demonstrationer.

Det är klarlagt att det förhåller sig på detta sätt. Jag kan förstås inte avslöja några källor men det finns filmer upplagda på nätet där man kan se att stämningen är hotfull mot Roger Sahlström, där folk spottar på honom, ställer sig i vägen när han ska fotografera och skriker åt honom att gå därifrån, där han tar skydd bakom poliser och vid ett tillfälle lämnar platsen när hotfulla demonstranter närmar sig.

Filmklippen visar inte hela bilden, och det finns flera påståenden om vad som har föregått händelserna som komplicerar berättelsen, men klippen visar tillräckligt för att det ska gå att konstatera att han blir attackerad av demonstranter. Det finns polisanmälningar gjorda och det finns vittnen. Om detta råder inget tvivel.

Några personer verkar tro att jag har gjort dålig research om Roger Sahlström eftersom jag inte lagt in vissa orelaterade ärekränkande uppgifter om honom i artikeln. Jag tror inte jag behöver utveckla detta närmare, än att säga att det naturligtvis inte handlar om dålig research.

Inlagt av Bengt Eriksson tis, 2014-04-15 14:58

Bra! Du borde ha redovisat det i artikeln så hade du - och vi - sluppit en hel del av detta. Jag saknade det i din text.

Inlagt av Michael tis, 2014-04-15 16:28

Tack för att ni inte följer den antidemokratiska strömmen, utan står upp för yttrandefriheten och rätten att bevaka utan att bli hotat!

Inlagt av Jacob tis, 2014-04-15 17:01

Bara för att yttrandefrihet är väl värd att skydda betyder inte det att man som publicist måste ge utrymme åt rasister, oavsett om de kallar sig journalister eller inte. Begriper inte hur det kan vara så svårt att förstå.

Inlagt av Jacob tis, 2014-04-15 17:16

Varför upphöjer ni hatpropagandan Dispatch international till journalistik? Vilka journalistiska ideal lever den egentligen upp till?

Inlagt av Johan Hansson tis, 2014-04-15 17:22

Det finns rörliga bilder på hans YT-konto som mer än nog bevisar det han påstår.

Inlagt av Niclas T tis, 2014-04-15 17:29

Jag tyckte det var starkt av er att publicera denna artikel.

Politiskt våld och hindrande av yttrandefrihet skall ALLTID belysas oavsett vem som står för våldet och vem som blir utsatt. Om det bara rapporteras när de med accepterad åsikt råkar ut för attacker förlorar journalister sin trovärdighet och framstår som allt annat än objektiva. Detta är direkt skadligt för yrkeskåren i sig.

Vill man hålla på med opinionsbildning bör man satsa på karriär som politiker istället.

Inlagt av Per Andersson tis, 2014-04-15 17:34

Bra att någon vågar vara principfast. Det är heller knappast någon skillnad i människosyn eller i allas lika värde som ligger till grund för hetsen mot Roger och Dispatch. Det handlar mer om historiesyn. Det är mycket djupare frågor som förenklas till sådana slagord. Är nationalismen en sentida konstruktion som hänger samman med kapitalismen eller är den primordialistiska teorin den rätta, att nationalismen alltid funnits och en uppskalning av de revir som många andra däggdjur också har? Är kulturen mer en effekt av socioekonomiska strukturer eller är det tvärt om, att socioekonomi, ett lands ekonomi och industri mer speglar kulturen än tvärt om? Beror Japans och Koreas snabba färd från uland till iland till skillnad från andra länder i Afrika och Mellanöstern på respektive befolknings kulturer eller beror det på yttre politiska strukturer och styrning? Är all typ av nationalism någon form av fascism eller är det rent av så att demokratin och (fredlig) nationalism är intimt förknippade? Är tanken på att ett folk äger sitt land en fråga om äganderätt eller rasism? Det är kring dessa djupa och faktiskt existentiella frågor skiljelinjen faktiskt går, inte kring principen om allas lika värde.

Inlagt av Christer Nilsson. tis, 2014-04-15 18:54

Helena Giertta har har absolut rätt. Men det är ett stort hot mot vår framtid att hon finner anledning att skriva det. Vem? Vilka? skall ha den exklusiva rätten att diktera vilka åsikter vi får ha?
Eller bara var snäll och klart definiera ofta använda ord som "främlingsfientlig" och "Rasist". Dessa ord slängs flitigt omkring för att tysta opponenter. Men nästan ingen ens försöker definiera vad de innebär.

Inlagt av Blazej Lukasik tis, 2014-04-15 22:22

Det är sorgligt att läsa alla kommentarer som ifrågasätter Roger S och vill helst tysta honom eftersom hans åsikter anses ara obekväma eller felaktiga. Det ont att läsa att han inte borde kalla sig för journalist eftersom han saknar de rätta åsikterna. Förstår ni inte att med samma logik hade nazister, komunister och andra totalitära regimer tystad kritiken?

Idag är det kanske ni som har övertaget(statsmaktens välsignelse)i debatten och på redaktionerna, men tänk om styrkebalansen kommer att ändras i en snar framtid? Skulle ni då själva vilja bli behandlade på samma sätt som ni behandlar era motståndare idag?

Personligen beundrar jag honom och hela redaktionen på DI för deras mod och styrka. Jag tror att det är bara tro på sanningen som ger sådan styrka hos människor att de orkar arbeta i motvind.

Tack Helena och Journalisten att ni lyfter fram en jätteviktig fråga i dagens Sverige och står emot krafter som ständigt vill begränsa yttrandefriheten och tysta kritiken.

Inlagt av Mats tis, 2014-04-15 22:54

>Jacob

Jag läste som sagt igenom flera hundra av hans tweets och kunde inte hitta ett enda rasistiskt, islamkritiska ja, men inte rasistiska. Var fanns rasismen? Eller häver du ur dig bara åsikter och tillmälen som du blivit tillsagd att göra? Var är din källkritik? Eller anser du att kritisera en religion är rasism? Men om man kritiserar en ideologi då? Är det också rasism? Bestämmer du vad som är rasistikt?

Inlagt av Patrik ons, 2014-04-16 08:53

Såklart kan salle utsättas för hot med tanke på vilken typ av propagandamaskin han skriver för. Djupt counterjihadistisk och rasistisk.

Problemet är väl bara denna att hade salle inte kommit från den tidning hade inte journalisten intresserat sig eller blåst upp det. För hade ni gjort liknande alla gånger en journalist blir fräst spottad och hatad på hade ni haft upp i baken att skriva och göra..

Men salles kontroversiella ståndpunkt gör att det blir intressant och på så sätt har journalisten nu gjort plats och utrymme för denna typ av antidemokratiska uttryck. Legitimerat om man så vill..

Inlagt av Mari ons, 2014-04-16 15:41

Bra att ni tar avstånd från våld mot journalister och det ska då givetvis gälla alla journalister. Även dem som för vissa kan kännas obekväma.Likaväl ska inte heller en politiker bli attackerad för att han kan av vissa anses obekväm. Ingen ska attackeras alls utan det ska vara dialog som gäller. Tyvärr börjar klimatet vid olika sammankomster likna gatlopp som vi ser nere i mellanöstern och Ukraina. Och det borde vi ha lärt oss att våld hjälper aldrig.

Inlagt av Ola Hakefelt ons, 2014-04-16 17:35

Jag vänder mig mot den oerhört okritiska tonen, i en intervju med en person som bevisligen bedriver hetsjakt på vissa grupper av människor beroende på deras ursprung och tro. Som Oisin Cantwell påpekade i Aftonbladet är den "journalistik" som Sahlström producerar närmast att jämföra med ett fanzine gjort av tonåringar (och även dessa håller i många fall en betydligt högre nivå än den text av Sahlström som Cantwell citerade i sin krönika).

Med tanke på det som lyfts fram till försvar för artikeln om Roger Sahlström i artikeln ovan, "Tidningen [Dispatch International] har ansvarig utgivare och har grundlagsskydd", skulle jag vilja ställa en fråga:

Svenska Motståndsrörelsens webbtidning "Nordfront" har också ansvarig utgivare och grundlagsskydd. Personer som skrivit för Nordfront har garanterat utsatts för hot och våld av människor på yttersta vänsterkanten. Om ni intervjuade en av dessa Nordfront-"journalister", skulle det då vara okej att ställa följande fråga:

"Nordfront är ju en minst sagt kontroversiell tidning – vad är det du tycker är bra med den?"

Och skulle det vara okej att sedan låta Nordfront-medarbetaren besvara denna fråga utan att ställa några motfrågor eller ens kommentera personens svar?

Och skulle det vidare vara okej att sedan upplåta flera textstycken till att låta Nordfront-medarbetaren förklara varför framställningen av honom eller henne som nazist och våldsbejakande högerextremist är en ren svartmålning och att det bara handlar om en vilja hos personen att diskutera frågor om invandring och kultur förutsättningslöst, återigen utan några kritiska motfrågor eller kommentarer?

Skulle detta vara ok i "Journalisten"? Skulle det ens vara ok att fråga en journalist på en icke-rasistisk tidning "vad är det som är bra med din tidning" och sedan låta personen lägga ut texten om detta utan vidare kommentarer eller motfrågor? Det skulle ju i princip kunna klassas som reklam i den redaktionella texten, och liknar mest förfarandet hos lokal-tv-stationer som intervjuar ortens bilhandlare - "kan du berätta lite om vad som är så bra med de nya Volvo-modellerna ni just fått in i butik?"

Inlagt av klein tors, 2014-04-17 22:13

Det gör er heder att stå upp emot åsiktsförtryckare och direkta fiender av yttrandefriheten tummen upp till Giertta och Nesser.

Det är löjeväckande att läsa argument här som att Oisin gillar minsann inte tidskriften Sahlström arbetar för och därför är den inte en riktig publikation etc... Det kanske kommer som en chock att det gardet journalister Oisin, Linderborg osv tillhör har rekordlågt förtroende hos det svenska folket och ofta beskylls för dålig journalistik själva och därmed med samma logik inte är bättre än ett gammalt dammigt ex av flamman.

Redaktionsbloggen

mer

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här